Jury wybrało laureatów konkursu „Renault Easy City. Design the Future”. Zwycięzcami zostali Jakub Jedynak i Radosław Domżoł, którzy zaprojektowali sieć centrów przesiadkowych wykorzystujących pojazd Renault EZ-GO do transportu ostatniej mili. Drugie miejsce przyznano Wiktorowi Szulferowi, Julii Kazimierskiej i Olkowi Kępińskiemu, a trzecią lokatę zajęli Jan Heymer i Wacław Marat. Pula nagród dla autorów najlepszych prac konkursowych wyniosła aż 35 tys. zł.
Budowa nowoczesnych centrów przesiadkowych może być sposobem na rozwiązanie wielu współczesnych problemów związanych z mobilnością w polskich miastach. Dlatego zadaniem uczestników konkursu „Renault Easy City. Design the Future” było zaprojektowanie miejsca przesiadkowego z infrastrukturą dla elektrycznego i współdzielonego pojazdu autonomicznego Renault EZ-GO.
Finałowi konkursu towarzyszył panel dyskusyjny z udziałem ekspertów oraz ekspozycja i pokazowe przejazdy elektrycznego, współdzielonego pojazdu autonomicznego Renault EZ-GO, który po raz pierwszy pojawił się w Polsce.
Pierwsze miejsce – Radosław Domżoł i Jakub Jedynak (Kraków)
Pierwsze miejsce w konkursie zajęli Radosław Domżoł i Jakub Jedynak. Radosław Domżoł pochodzi z Mysłowic (woj. śląskie). Jest absolwentem III LO im. A. Mickiewicza w Katowicach oraz studiów I stopnia kierunku architektura na Wydziale Architektury Politechniki Krakowskiej. Uczestniczył w wymianie studenckiej z Uniwersytetem Technologii i Ekonomii (BME) w Budapeszcie. Obecnie jest studentem II stopnia kierunku architektura na Politechnice Krakowskiej oraz pracownikiem krakowskiego biura Mokaa Architekci. Entuzjasta nowych technologii, kawy oraz architektury. Jakub Jedynak jest studentem piątego roku na Wydziale Architektury Politechniki Krakowskiej. Jego dwie wielkie pasje to architektura i motoryzacja. Od wielu lat interesuje go problem połączenia urbanistyki, miejskiego życia z szeroko pojętym transportem.
Projekt Jakuba Jedynaka i Radosława Domżoła zakłada stworzenie sieci centrów przesiadkowych rozmieszczonych w odpowiednich odległościach w oparciu o gęstość zaludnienia. Transport „ostatniej mili” miałby się odbywać z wykorzystaniem autonomicznych, współdzielonych pojazdów Renault EZ-GO, a komunikacja między centrami przesiadkowymi - za pośrednictwem tradycyjnego transportu zbiorowego. Pojazdy zostały umieszczone na różnych poziomach, żeby wyeliminować przecinanie się dróg środków transportu wewnątrz obiektu. Jednocześnie spadek terenu został dobrany w taki sposób, by zapewnić bezpieczeństwo użytkowników oraz dostępność dla osób starszych czy z niepełnosprawnością. Centrum przesiadkowe posiada również dodatkowe funkcje – sklep, kawiarnię, miejsce integracji, przechowalnię bagażu i warsztat rowerowy. Na dostępnym dla użytkowników zadaszeniu obiektu znalazły się obiekty sportowe i zieleń rekreacyjna.
Wartością tego projektu jest to, że traktuje miasto jako krajobraz. Przestrzeń parkingowa i miejsce przechowywania samochodów współdzielonych zostało powiązane z formą terenową i dzięki temu tak ją ukształtowano, że nie ma tam schodów i trudnych do pokonania przez pieszych różnic terenu. Wszystko jest organicznie ze sobą połączone. Choć duży rozmach, jeśli chodzi o wykorzystanie przestrzeni, może się wydawać trochę naiwny, to jednak tak sobie wyobrażam miasto przyszłości. Piesi, współdzielone pojazdy i transport publiczny są traktowani jako równorzędni uczestnicy miejskiej wspólnoty – mówi Małgorzata Kuciewicz, jurorka konkursu.
Ten projekt zyskał największe uznanie jury, które przyznało autorom główną nagrodę – 20 tys. zł.
Drugie miejsce - Wiktor Szulfer, Julia Kazimierska i Olek Kępiński
Wiktor Szulfer, Julia Kazimierska i Olek Kępiński zostali laureatami drugiej nagrody. Są studentami wzornictwa przemysłowego na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Razem prezentują szerokie doświadczenie w dziedzinach od inżynierii przez grafikę i projektowanie produktu po projektowanie interakcji i badania socjologiczne.
W konkursie „Renault Easy City. Design the Future” przedstawili koncepcję systemu „Ez Puls”. Składa się on z trzech modułów: stacji organizujących korzystanie z elektrycznych samochodów autonomicznych na żądanie zlokalizowanych w pobliżu węzłów komunikacyjnych, zatoczek dla pojazdów EZ-GO oraz aplikacji mobilnej umożliwiającej rozpoczęcie podróży tym samochodem. Pojazdy EZ-GO w tym projekcie przechowywane są pod ziemią, w specjalnych magazynach buforowych. Tam również odbywa się ładowanie samochodów, a jednocześnie pojazdy stanowią element systemu energetycznego, magazynując energię.
Projekt przedstawia wizję miasta, w którym chcielibyśmy żyć, wizję, w której samochody nie dominują, lecz są schowane przed naszym wzrokiem. Możemy się nimi dzielić i żyć w zielonym mieście. Ulice są nieco zwężone, dostosowane do potrzeb samochodów autonomicznych, elektrycznych, współdzielonych. To jest ta droga, którą chcemy iść – chcemy, żeby wszystkim nam się żyło w mieście coraz lepiej i wygodniej, przy czym ta wygoda nie musi polegać na tym, że będziemy mieć bardzo szerokie ulice, na których jest dużo samochodów. W tym projekcie wygoda jest budowana w zupełnie inny sposób: bliżej dobrej przestrzeni publicznej, natury – mówi Krzysztof Herman, juror konkursu.
Autorzy projektu otrzymali drugą nagrodę w wysokości 10 tys. zł.
Trzecie miejsce – Jan Heymer i Wacław Marat
Trzecie miejsce zajęli Jan Heymer i Wacław Marat. Jan Heymer jest absolwentem Wydziału Architektury Politechniki Wrocławskiej (studia inżynierskie) i Politechniki Warszawskiej (studia magisterskie). Obecnie pracuje małym, warszawskim biurze nad projektami w różnych skalach architektoniczno-urbanistycznych. Za swój największy dotychczasowy sukces uważa wejście do finału konkursu na Plac Centralny w Warszawie. Wacław Marat jest absolwentem Pracowni Multimedialnej Kreacji Artystycznej na Wydziale Grafiki ASP w Warszawie. Urodził się w Łodzi, ale od 8. roku życia związany jest ze stolicą. Obecnie pracuje jako projektant, ilustrator, animator, Art Director w agencji reklamowej.
W swojej pracy konkursowej Jan Heymer i Wacław Marat przedstawili koncepcję miejsca przesiadkowego zainspirowaną strukturami tworzonymi przez… bobry. Ważnym aspektem tej koncepcji jest uspokojenie ruchu oraz tworzenie miasta o bogatych relacjach wewnętrznych, przyjaznego mieszkańcom. Projekt opiera się na modułach łączonych łukowymi przegubami. Pozwala to na dostosowanie miejsca przesiadkowego z infrastrukturą dla pojazdu EZ-GO do potrzeb mieszkańców i połączenie go z przestrzenią dla miejskiej aktywności – może się tam znaleźć np. boisko, plac zabaw, niewielki sklep spożywczy, sala wspólnotowa czy scena.
Uważam tę pracę za ciekawą, ponieważ proponuje ona modularność i dzięki temu projekt może być dostosowany do bardzo wielu miejsc. W małym miasteczku czy na niewielkim placu kompleks może cechować nieduże zróżnicowanie, ale im więcej będzie wykorzystywanych środków transportu i potrzebnych funkcji, tym bardziej system modularny może być rozbudowany. W tym projekcie ważne było dla mnie też to, że stawia on na pierwszym miejscu miejskie życie i traktuje transport jako usługę, która ma to życie obsługiwać. Samochód nie jest tu na pierwszym planie
– mówi Radosław Gajda, juror konkursu.
Autorzy tej pracy zajęli trzecie miejsce i otrzymali nagrodę w wysokości 5 tys. zł.
W gronie finalistów znalazły jeszcze dwa zespoły, które otrzymały pamiątkowe dyplomy:
• Aleksandra Dentkowska, Anna Kowalczyk i Aleksandra Zawada (absolwentki Politechniki Warszawskiej)
• Marek Szlęk, Oskar Szymańczyk, Grzegorz Górnikiewicz i Adam Zbroiński (studenci Politechniki Śląskiej).
Laureatów konkursu wyłoniło jury w składzie: Vincent Carré (przewodniczący), Wojciech Drzewiecki, Radosław Gajda, Krzysztof Herman, Małgorzata Kuciewicz, Iga Mościchowska i Agata Szczech.
Konkurs „Renault Easy City. Design the Future”
Współczesne miasta zmagają się z wieloma problemami związanymi z przemieszczaniem się mieszkańców, takimi jak korki, zanieczyszczenie powietrza czy utrudniony dostęp do niektórych środków transportu dla wybranych grup mieszkańców (np. rodziców z małymi dziećmi) Tymczasem podróżowanie po mieście powinno być jednocześnie wygodne i szybkie oraz odbywać się bez szkody dla środowiska.
Grupa Renault już dziś realizuje wizję zrównoważonej mobilności dla wszystkich. Mając na uwadze, że samochody muszą dopasować się do zmieniającego się charakteru miast XXI wieku, koncern inwestuje w nowoczesne rozwiązania w dziedzinie pojazdów elektrycznych, autonomicznych, współdzielonych i zintegrowanych z otoczeniem, aby współtworzyć transport w inteligentnych miastach jutra.
Osoby, które podobnie jak Renault chcą kreować przyszłość miejskiej mobilności, mogły wziąć udział w konkursie „Renault Easy City. Design the Future” i zaprojektować miejsce przesiadkowe z infrastrukturą dla elektrycznego, współdzielonego pojazdu autonomicznego Renault EZ-GO. Swój pomysł należało przedstawić w formie plansz łączących grafikę i opis oraz stworzyć krótki film na temat projektu. W pracy konkursowej uczestnicy mieli uwzględnić trendy w projektowaniu miast i usług mobilnych, jak również potrzeby konkretnych użytkowników (tzw. person).
Wręczenie nagród, panel dyskusyjny i pokaz Renault EZ-GO
Z okazji uroczystości wręczenia nagród, która odbyła się 5 czerwca br., wyjątkowy samochód Renault EZ-GO koncepcyjny po raz pierwszy przyjechał do Polski. Pojazd można było zobaczyć na Placu Defilad w Warszawie, odbyły się również pokazowe przejazdy. Ogłoszeniu zwycięzców towarzyszył także panel dyskusyjny na temat nowego modelu mobilności miejskiej.
W panelu wzięli udział:
Vincent Carré - Deputy Director International Sales Development, Grupa Renault
Jan Jakiel – Zarząd Dróg Miejskich
Zuzanna Kłos-Adamkiewicz – badaczka, współautorka książki „Miejski transport zbiorowy. Kształtowanie wartości usług dla pasażera w świetle wyzwań nowej kultury mobilności”
Iga Mościchowska - Managing Partner i UX Director w firmie WitFlow, socjolożka, projektantka interakcji i badaczka użyteczności
Marta Żakowska – redaktorka naczelna Magazynu Miasta
Renault EZ-GO
Renault EZ-GO to pierwszy współdzielony pojazd autonomiczny o napędzie elektrycznym zaprojektowany do indywidualnego przewozu lub transportu małych grup. Umożliwia on wyruszenie w drogę ze stacji wynajmu lub z miejsca zgeolokalizowanego przez aplikację. Dzięki temu zachowuje wszystkie zalety aut elektrycznych, ale dodatkowo pozwala kierowcy na odpoczynek w czasie jazdy, a także może być wykorzystywany przez osoby, które nie potrafią prowadzić samochodu.
EZ-GO jest alternatywą dla prywatnych samochodów oraz dla zbiorowego transportu publicznego, metra lub autobusu, ponieważ łączy w sobie elastyczność i komfort transportu indywidualnego ze skutecznością i bezpieczeństwem transportu publicznego.