Bobry budują tamy, które spowalniają nurt rzeki i chronią ich siedliska. To zainspirowało dwóch laureatów konkursu „Renault Easy City. Design the Future” Jana Heymera i Wacława Marata do zaprojektowania centrum przesiadkowego w mieście przyszłości. Mieście o bogatych relacjach wewnętrznych, w którym ruch samochodów zostaje uspokojony, a każda część miasta staje się jego istotnym ogniwem.
Budowa nowoczesnych centrów przesiadkowych może być sposobem na rozwiązanie wielu współczesnych problemów związanych z mobilnością w polskich miastach, takich jak korki, brak wystarczającej liczby miejsc parkingowych czy zanieczyszczenie powietrza.
Zwycięzcami konkursu zostali Jakub Jedynak i Radosław Domżoł. Drugie miejsce przyznano Wiktorowi Szulferowi, Julii Kazimierskiej i Olkowi Kępińskiemu, a Jan Heymer i Wacław Marat zajęli trzecią lokatę.
Z szacunków ONZ wynika, że w 2050 r. aż 68% osób na świecie będą stanowić mieszkańcy miast. Już teraz metropolie borykają się z problemem korków, braku wystarczającej liczby miejsc parkingowych i smogu. Jednym z możliwych rozwiązań tego problemu może być tworzenie węzłów przesiadkowych. Badanie opinii przeprowadzone na zlecenie Renault Polska przez Kantar TNS wykazało, że dla ponad połowy mieszkańców polskich miast jest to jedno z najważniejszych działań na rzecz zrównoważonego transportu*.
Dzięki dobrze zaprojektowanym węzłom przesiadkowym możliwa jest zmiana podziału modalnego w polskich miastach. Taka infrastruktura ma szansę znacząco ułatwić przesiadanie się do komunikacji miejskiej lub na rower czy korzystanie z carsharingu. Nowoczesne miejsca przesiadkowe mogą też pełnić wiele dodatkowych funkcji, np. być przestrzenią rekreacyjną czy kulturalną.
Praca konkursowa Jana Heymera i Wacława Marata pokazuje, że centra przesiadkowe mogą sprzyjać uspokojeniu ruchu samochodowego podobnie jak tworzone przez bobry tamy łączące się z żeremiami regulują nurt rzeki. Ważnym aspektem tej koncepcji jest rezygnacja z tworzenia miasta maksymalnie przepustowego na rzecz takiego o bogatych relacjach wewnętrznych, przyjaznego mieszkańcom. Projekt opiera się na modułach łączonych łukowymi przegubami. Pozwala to na dostosowanie miejsca przesiadkowego z infrastrukturą dla pojazdu EZ-GO do potrzeb mieszkańców i połączenie go z przestrzenią dla miejskiej aktywności – może się tam znaleźć np. boisko, plac zabaw, niewielki sklep spożywczy, sala wspólnotowa czy scena.
Uważam tę pracę za ciekawą, ponieważ proponuje ona modularność i dzięki temu projekt może być dostosowany do bardzo wielu miejsc. W małym miasteczku czy na niewielkim placu kompleks może cechować nieduże zróżnicowanie, ale im więcej będzie wykorzystywanych środków transportu i potrzebnych funkcji, tym bardziej system modularny może być rozbudowany. W tym projekcie ważne było dla mnie też to, że stawia on na pierwszym miejscu miejskie życie i traktuje transport jako usługę, która ma to życie obsługiwać. Samochód nie jest tu na pierwszym planie
– mówi Radosław Gajda, juror konkursu.
Autorzy tej pracy zajęli trzecie miejsce w konkursie „Renault Easy City. Design the Future” i otrzymali nagrodę w wysokości 5 tys. zł.
Pozostali laureaci konkursu:
- I miejsce – Jakub Jedynak i Radosław Domżoł, studenci architektury na Politechnice Krakowskiej
- II miejsce – Wiktor Szulfer, Julia Kazimierska i Olek Kępiński, studenci wzornictwa przemysłowego na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie
W gronie finalistów znalazły się jeszcze dwa zespoły, które otrzymały pamiątkowe dyplomy:
• Aleksandra Dentkowska, Anna Kowalczyk i Aleksandra Zawada (absolwentki Politechniki Warszawskiej)
• Marek Szlęk, Oskar Szymańczyk, Grzegorz Górnikiewicz i Adam Zbroiński (studenci Politechniki Śląskiej).
Laureatów konkursu wyłoniło jury w składzie: Vincent Carré (przewodniczący), Wojciech Drzewiecki, Radosław Gajda, Krzysztof Herman, Małgorzata Kuciewicz, Iga Mościchowska i Agata Szczech.
Konkurs „Renault Easy City. Design the Future”
Grupa Renault już dziś realizuje wizję zrównoważonej mobilności dla wszystkich. Mając na uwadze, że samochody muszą dopasować się do zmieniającego się charakteru miast XXI wieku, koncern inwestuje w nowoczesne rozwiązania w dziedzinie pojazdów elektrycznych, autonomicznych, współdzielonych i zintegrowanych z otoczeniem, aby współtworzyć transport w inteligentnych miastach jutra.
Osoby, które podobnie jak Renault chcą kreować przyszłość miejskiej mobilności, mogły wziąć udział w konkursie „Renault Easy City. Design the Future” i zaprojektować miejsce przesiadkowe z infrastrukturą dla elektrycznego, współdzielonego pojazdu autonomicznego Renault EZ-GO. Swój pomysł należało przedstawić w formie plansz łączących grafikę i opis oraz stworzyć krótki film na temat projektu. W pracy konkursowej uczestnicy mieli uwzględnić trendy w projektowaniu miast i usług mobilnych, jak również potrzeby konkretnych użytkowników (tzw. person).
Renault EZ-GO
Renault EZ-GO to pierwszy współdzielony pojazd autonomiczny o napędzie elektrycznym zaprojektowany do indywidualnego przewozu lub transportu małych grup. Umożliwia on wyruszenie w drogę ze stacji wynajmu lub z miejsca zgeolokalizowanego przez aplikację. Dzięki temu zachowuje wszystkie zalety aut elektrycznych, ale dodatkowo pozwala kierowcy na odpoczynek w czasie jazdy, a także może być wykorzystywany przez osoby, które nie potrafią prowadzić samochodu.
EZ-GO jest alternatywą dla prywatnych samochodów oraz dla zbiorowego transportu publicznego, metra lub autobusu, ponieważ łączy w sobie elastyczność i komfort transportu indywidualnego ze skutecznością i bezpieczeństwem transportu publicznego.
* Badanie opinii mieszkańców polskich miast w kwestii mobilności zrównoważonej w miastach, Kantar TNS dla Renault Polska w ramach projektu „Renault Easy City. Design the Future”, grudzień 2018, ogólnopolska reprezentatywna grupa mieszkańców miast powyżej 50 tys. mieszkańców w wieku 15+; N=1300.