Zalando, wiodąca europejska platforma modowo-lifestylowa, uruchamia program pilotażowy w celu przetestowania opakowań wielokrotnego użytku przy realizacji zamówień klientów.
10 000 konsumentów w krajach nordyckich już niedługo otrzyma paczki z Zalando w nowych opakowaniach.
Rozwiązanie przyczyni się do zmniejszenia ilości odpadów opakowaniowych używanych do wysyłki produktów i ich zwrotów.
Opakowania wielokrotnego użytku to stosunkowo młoda koncepcja w e-commerce, która ma jednak potencjał, aby szybko stać się nowym standardem w logistyce dostaw. Rozwiązuje bowiem dwa problemy środowiskowe jednocześnie: nadmierną emisję dwutlenku węgla i produkcję odpadów. W przeciwieństwie do opakowań jednorazowego użytku, materiał nadający się do ponownego użycia zapobiega powstawaniu strumienia odpadów i wydłuża cykl życia oryginalnego surowca. Zaś dzięki ograniczeniu produkcji opakowań, emisja dwutlenku węgla może zostać zredukowana nawet o 80 procent. W ramach pilotażu Zalando sprawdzi czy opakowania wielokrotnego użytku będą mogły być zintegrowane z istniejącymi procesami logistycznymi.
Wprowadzenie specjalnego rodzaju opakowań to przede wszystkim zmiana odczuwalna dla klientów Zalando. Doświadczenie związane z rozpakowywaniem produktu będzie wymagało od konsumenta większego zaangażowania. Aby możliwe było ponowne wykorzystanie koperty opakowaniowej, musi ona zostać ponownie oddana do cyklu. Oznacza to, że nawet jeśli klient nie zechce zwrócić żadnego z zamówionych produktów, będzie musiał odesłać z powrotem jego opakowanie. Testowana jest torba fińskiego startup’u RePack, która wyglądem przypomina obecne koperty wysyłkowe Zalando. Paczki w opakowaniach wielokrotnego użytku będa dostarczane z centrum logistycznego Zalando pod Sztokholmem do klientów z Finlandii, Norwegii, Szwecji i Danii.
Aby idea opakowań wielokrotnego użytku mogła być zastosowana na szerszą skalę, potrzebne jest zaangażowanie całej branży e-commerce. Wyzwanie to wymaga standaryzacji procesów i centralizacji opcji dostaw produktów w opakowaniach wielokrotnego użytku - mówi Uwe Streiber, Team Warehouse Consumables w Zalando. Jednolity system, w którym klienci mogliby zwracać opakowania, na przykład do supermarketu, ułatwiłby ten proces obu stronom - dodaje.
Testowany system to dość niestandardowe rozwiązanie w obszarze zakupów online, jednak badania pokazują, że konsumenci są na nie otwarci. Już 83 proc. Niemców i 67 proc. Finów próbuje zmniejszyć ilość tworzyw sztucznych w swoim codziennym życiu.
Zalando już w maju tego roku wprowadziło innowacje w obszarze opakowań zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju. Oprócz istniejących rozwiązań, takich jak na przykład wykorzystanie pudełek wykonanych w 100 proc. z papieru pochodzącego z recyklingu oraz toreb wysyłkowych wyprodukowanych w 80 proc. z materiału PCR, zmieniono sposób pakowania artykułów kosmetycznych. Torby plastikowe zastąpiły papierowe w 100 proc. recyklingowane. W tym samym czasie firma wdrożyła również tzw. ‘polybags’ - cienkie rękawy ochronne na tekstylia, wykonane z tworzyw sztucznych pochodzących również z recyklingu. Pokłosiem tych zmian jest zmniejszenie zużycia nierecyklowanych tworzyw sztucznych o około 625,6 ton więcej w porównaniu z rokiem 2018.
O Zalando
Zalando (https://corporate.zalando.com) jest wiodącą w Europie platformą modową i lifestyle’ową. Założona w Berlinie w 2008 roku dostarcza pełen asortyment modowy do ponad 28 milionów klientów na 17 rynkach, oferując odzież, obuwie, akcesoria oraz produkty kosmetyczne. Asortyment obejmuje szerokie spektrum międzynarodowych marek zarówno znanych na całym świecie jak i lokalnych. Zalando to platforma pierwszego wyboru dla poszukujących inspiracji, innowacji i interaktywnego doświadczenia zakupowego. Jako najmocniej związana z modą firma technologiczna w Europie, nieustannie opracowuje cyfrowe rozwiązania dla każdego etapu modowej podróży klientów, partnerów i innych współtwórców historii Zalando. Najważniejszym celem jest sprawienie, aby platforma była pierwszym miejscem, do którego trafiają konsumenci, gdy myślą o modzie - tak zwany “starting point for fashion”.