Aby zaangażować nastolatków w działania prośrodowiskowe, w jednej ze szkół średnich w Madrycie przeprowadzono specjalny projekt motoryzacyjny. Dwunastu uczniów klasy technologiczno-przemysłowej dostało zadanie, by przekształcić kultowego SEAT-a 600 napędzanego silnikiem spalinowym w pojazd elektryczny.
12 zaangażowanych uczniów, 150 godzin pracy i 10 nowych części wystarczyło, by w madryckiej szkole średniej skonstruowa
elektryczny odpowiednik SEAT-a 600. Nawet najtrudniejsze zadanie połączenia skrzyni biegów z silinikiem, wymagające skupienia i błyskotliwości, nie było dla licealistów problemem.
12 uczniów, 1 wyzwanie
Chcąc zainteresować zajęciami uczniów i zarazić ich pasją do technologii przemysłowych, nauczyciel szkoły średniej San Patricio, Manuel Amor rzucił swoim podopiecznym wyzwanie – by przekształcić historyczny model samochodu w nowoczesną, elektryczną wersję. Do zrealizowania zadania licealiści potrzebowali samochodu, który był mały i lekki. Model SEAT 600 pasował idealnie, ponieważ posiada niewielkie zapotrzebowanie energetyczne i ma mały silnik.
Rewolucyjne wnętrze
Połączenie zabytkowego modelu z uczniami pokolenia Z korzystnie przełożyło się na wnętrze pojazdu – licealiści wyposażyli kabinę samochodu w ekran dotykowy i automatyczną regulację światła. – Obserwowanie, jak uczniowie przekształcają swoją wizję samochodu przyszłości w rzeczywistość było niezwykłym doświadczeniem, napawającym dumą i dającym mi, jako nauczycielowi, poczucie sensu i spełnienia – mówi Manuel Amor.
Małe części, duża wyobraźnia
Wraz z postępami w realizacji projektu, uczniowie uczyli się nowych rzeczy. Musieli samodzielnie, od podstaw skonstruować wszystkie części, które następnie połączone ze sobą, stworzyły nowy silnik elektryczny. – Dzięki naprawie i recyklingowi części i materiałów, projekt ten jest przykładem ekologicznego rozwiązania, działającego na zasadzie gospodarki obiegu zamkniętego – wyjaśnia nauczyciel.
Wyboista droga na szczyt
Opracowanie nowego modelu samochodu wymaga pokonania wielu przeszkód – projekt Electric 600 nie był wyjątkiem. Uczniowie San Patricio i ich nauczyciel mieli wiele trudności i często musieli pracować pod silną presją. – Kiedy myśleliśmy, że samochód jest już gotowy do zaprezentowania, spod maski zaczął wydobywać się dym. Myśleliśmy, że cała praca poszła na marne, ale na szczęście nie poddaliśmy się i zaczęliśmy szukać źródła problemu. Sprawdziliśmy okablowanie, zobaczyliśmy, co było nie tak i wymieniliśmy bezpiecznik, który się przepalił – opowiada nauczyciel.
600 – ponadpokoleniowy król szkoły
SEAT 600 wszedł na rynek w 1957 roku i był wtedy jednym z najbardziej charakterystycznych i cenionych samochodów w Hiszpanii, stanowiąc dla wielu symbol wolności. Grupa 18-latków z hiszpańskiego liceum nie zdawała sobie sprawy ze znaczenia tego modelu. – Byli zdziwieni, że pojazd jest tak pojemny i może pomieścić nawet całą rodzinę – wspomina Manuel Amor. Choć pozostali uczniowie szkoły również byli ciekawi przemiany samochodu, najbardziej zainteresowani wydarzeniem okazali się być dziadkowie. Jak przybliża nauczyciel: – Z sentymentem i swego rodzaju ekscytacją, patrzyli na samochód powstały w ich czasach, który teraz został przywrócony do życia i to za sprawą ich wnuków.
SEAT jest jedyną firmą z sektora motoryzacyjnego, która projektuje, rozwija i produkuje samochody w Hiszpanii. SEAT, będący częścią Grupy Volkswagen, to międzynarodowy koncern z siedzibą w Martorell koło Barcelony, eksportujący około 80% swojej produkcji do ponad 75 krajów. W 2018 roku SEAT osiągnął ogólnoświatową sprzedaż na poziomie 517 600 pojazdów, co stanowi najwyższy wynik w ciągu 68 lat jego istnienia.
Grupa SEAT zatrudnia ponad 15 000 wykwalifikowanych pracowników w trzech zakładach produkcyjnych w Barcelonie: Zona Franca, El Prat de Llobregat i Martorell, gdzie powstają między innymi niezwykle popularne modele Ibiza, Leon i Arona. Ponadto firma produkuje modele Ateca i Toledo w Republice Czeskiej, model Alhambra w Portugalii, model Tarraco w Niemczech oraz model Mii na Słowacji.