REKLAMA

Polska żywność dla europejskich wege konsumentów

 


Już co 10-ty produkt wprowadzony na rynek europejski w kategorii żywności i napojów jest oznaczony jako wegetariański, wskazują analitycy firmy Mintel w swoim raporcie „Innowacyjność vs. zdrowie. Szanse dla marek spożywczych” przygotowanym dla Banku Zachodniego WBK. Eksperci Banku zwracają uwagę, że ogólnoeuropejskie trendy żywieniowe - wegetariański, wegański i fleksitariański są godne uwagi rodzimych producentów żywności, szukających nowych możliwości rozwoju.


Wśród nowych produktów spożywczych, które pojawiły się w Europie w okresie październik 2012 - wrzesień 2017 oznaczenie „wegetariańskie” było na 3. miejscu wśród najczęściej stosowanych oświadczeń prozdrowotnych (10%), ex aequo z „bez glutenu”. Więcej było tylko oznaczeń „bez sztucznych dodatków/konserwantów” (15%) oraz „organiczne” (12%).


Niemieckie talerze zielenieją najszybciej, ale Polska też chce być wege
W roślinnej rewolucji na talerzach i sklepowych półkach przodują kraje Europy Zachodniej, w tym nasi sąsiedzi, Niemcy. – Rynek produktów wegańskich i wegetariańskich jest tam niezwykle chłonny i aktywny. Jak podaje raport „Innowacyjność vs. zdrowie. Szanse dla marek spożywczych” w ciągu dwóch lat do września 2017 r., to właśnie w Niemczech odnotowano najwyższy odsetek nowości spójnych z dietą wegańską (32%), a drugi najwyższy (po Wielkiej Brytanii) w przypadku wyrobów dla wegetarian (11%) – wskazuje Honorata Jarocka, Senior Food and Drink Analyst z firmy Mintel.


Co ważne, Niemcy to największy odbiorca eksportu polskiej żywności ogółem. W 2017 r. wysłaliśmy na ten rynek produkty o wartości prawie 6,5 mld euro. Niemcom polska żywność smakuje i to coraz bardziej. Według danych Ministerstwa Finansów w zeszłym roku eksport na ten rynek skoczył aż o 18% r/r. – Znając rynek niemiecki i spodziewając się rosnącego popytu na swoją produkcję, polskie firmy wraz z eksportem produkcji tradycyjnej mogą zaistnieć we wciąż niezapełnionej i ciągle rosnącej kategorii wege w tym kraju – wskazuje Renata Dutkiewicz, Dyrektor ds. Sektora Spożywczego i FMCG w Banku Zachodnim WBK.


Siłę wege trendów w Niemczech podkreśla też m.in. jeden z globalnych rankingów portalu Happycow.net, wyróżniający najbardziej przyjazne miasta dla wegan w 2017 r., w którym 1. miejsce zajął Berlin. Polska stolica nie ma się jednak absolutnie czego wstydzić. W tym samym zestawieniu znalazła się na 3. miejscu.1 Na tak wysoką pozycję Warszawy złożył się nie tylko niezwykle szybki przyrost stołecznej wegańskiej oferty gastronomicznej, ale i ogromny postęp w tej sferze w całym kraju. – W Polsce trwa obecnie boom na wege produkty i dania. Inwestycje w produkcję wege warto więc też brać pod uwagę w kontekście rynku wewnętrznego i zmieniających się przyzwyczajeń żywnościowych Polaków – dodaje Renata Dutkiewicz.


Fleksi, czyli wege nie tylko dla wegan i wegetarian
Raport „Innowacyjność vs. zdrowie. Szanse dla marek spożywczych” pokazuje, że inwestycje w produkcję linii oznaczonych jako „wegetariańskie” i „wegańskie” to szansa dla właściwie wszystkich podsegmentów rynku spożywczego. Największa część wegańskich nowości wprowadzonych w Europie pomiędzy październikiem 2015 a wrześniem 2017 r. to substytuty mięsa, ale bezpośrednie oświadczenia tego typu były wykorzystywane także bardzo często w kategorii batonów przekąskowych i sokach. Natomiast mówiąc o pozycjonowaniu spójnym z dietą wegetariańską, najwięcej tego typu nowości pojawiło się w badanym okresie w kategorii ciastek, ciast i innych słodkich wypieków.


Eksperci Banku Zachodniego WBK wskazują także, że analizując potencjał wege rynku należy pamiętać, że asortyment wegański i wegetariański znajduje swoich amatorów nie tylko wśród osób będących na tej diecie. – Po wege produkty sięgają także konsumenci poszukujący nowych i ciekawych alternatyw żywieniowych czy smakowych. Dla wielu osób wege żywność jawi się jako zdrowy wybór i urozmaicenie tradycyjnej diety – zaznacza Renata Dutkiewicz z Banku Zachodniego WBK. Na popularności zyskuje również fleksitarianizm, czyli trend elastycznego podejścia do diety bezmięsnej. Fleksitarianie unikają spożywania mięsa ze względów zdrowotnych, ekologicznych lub etycznych, jednak nie wykluczają go z diety całkowicie. Ten trend w żywieniu został przez amerykańską firmę Whole Foods Market, specjalizującą się w sprzedaży żywności ekologicznej, wskazany jako jeden z dziesięciu najważniejszych trendów żywieniowych w 2017 roku.


Liczy się nie tylko skład, ale też nazwa
Jak wskazuje Renata Dutkiewicz wege trendem interesują się zarówno małe specjalistyczne firmy, jak i duże sieci sklepów czy restauracji, nawet te globalne. Potencjał roślinnych i bezmięsnych alternatyw dostrzega również coraz więcej zakładów specjalizujących się w mięsnej produkcji. To najdobitniej pokazuje, jak mocno trend wege odbił się na rynku spożywczym. Podobnie, według Renaty Dutkiewicz, należy interpretować stanowczość, z jaką producenci tradycyjnej żywności bronią swojej pozycji na talerzach konsumentów.


Mowa tu o wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 14 czerwca 2017 r., który zakazał stosowania nazewnictwa właściwego dla produktów mlecznych w oznaczeniach wyrobów innego pochodzenia. W sporze między niemieckim stowarzyszeniem walczącym z nieuczciwą konkurencją, Verband Sozialer Wettbewerb, a firmą oferującą wegańskie alternatywy mlecznych produktów, TofuTown, Trybunał uznał słuszność zarzutów stowarzyszenia i wskazał, że określenia, takie jak np. „mleko”, „ser” czy „masło” itp. są zastrzeżone dla wyrobów pochodzenia zwierzęcego i używanie tych nazw w opisie produktu może wprowadzić konsumentów w błąd. Dopuścił ich stosowanie tylko w wyszczególnionych przypadkach, gdy dany produkt może wykazać przynajmniej 30-letnią obecność na rynku.
Kontakt dla mediów w przypadku dodatkowych pytań:


Biuro Prasowe Banku Zachodniego WBK
 

 


Informacja dzięki uprzejmości Portalu Rolniczego NowoczesnaFarma.pl

Żródło: http://nowoczesnafarma.pl/Polska-zywnosc-dla-europejskich-wege-konsumentow.html
 
Cenimy sobie Państwa wypowiedzi,
dlatego prosimy aby były one wyrażane w dobrym tonie oraz nie łamały polskiego prawa.
Komentarze łamiące te zasady będą niezwłocznie usuwane.
Dodaj komentarz
*
Tytuł komentarza:
*
Komentarz:
*
Podpis:

125ml milk

Verband konkurencją, nieuczciwą walczącym stowarzyszeniem niemieckim między sporze pochodzenia. oznaczeniach wyroku właściwego nazewnictwa stosowania zakazał który czerwca Europejskiej Sprawiedliwości Trybunału mięsa, przyzwyczajeń wrześniem wegetariańskich właśnie września dwóch ciągu raport podaje aktywny. chłonny Niemcy. odsetek sąsiedzi, Zachodniej, Europy przodują półkach sklepowych rewolucji roślinnej odnotowano spójnych najszybciej, Niemcy prawie wartości wysłaliśmy ogółem. polskiej eksportu odbiorca największy ważne, wegańską Mintel. Co Analyst Senior Jarocka, Honorata Brytanii) Wielkiej (32%), wege W zielenieją polska Eksperci producentów rodzimych fleksitariański żywieniowe trendy ogólnoeuropejskie uwagę, zwracają przygotowanym szukających raporcie Mintel analitycy oznaczony napojów europejski wprowadzony   Już żywności, możliwości talerze prozdrowotnych (12%). Niemieckie „organiczne” dodatków/konserwantów” sztucznych oznaczeń Więcej glutenu”. (10%), oświadczeń rozwoju. Wśród stosowanych najczęściej miejscu oznaczenie wrzesień październik pojawiły które spożywczych, Niemcom smakuje październikiem oferty obecnie Polsce kraju. całym sferze postęp ogromny gastronomicznej, wegańskiej Inwestycje stołecznej przyrost szybki złożył Warszawy pozycję wysoką miejscu.1 dania. uwagę zestawieniu szansa pomiędzy wprowadzonych część Największa spożywczego. podsegmentów wszystkich właściwie „wegańskie” kontekście oznaczonych inwestycje Raport Dutkiewicz. Fleksi, dodaje Polaków żywnościowych zmieniających wewnętrznego znalazła wstydzić. bardziej. spodziewając zaistnieć produkcji eksportem polskie produkcję, swoją popytu rosnącego niemiecki niezapełnionej Znając skoczył eksport zeszłym Finansów Ministerstwa danych Według wciąż ciągle absolutnie wyróżniający stolica Berlin. zajął miejsce którym miasta przyjazne najbardziej Happycow.net, rosnącej portalu rankingów globalnych podkreśla WBK. Siłę Zachodnim Spożywczego Sektora Dyrektor http://nowoczesnafarma.pl/Polska-zywnosc-dla-europejskich-wege-konsumentow.html  
REKLAMA

Ta strona korzysta z plików COOKIES. więcej »