Choć zakupy niekoniecznie kojarzą się z ekologicznymi zachowaniami, coraz częściej projektanci centrów handlowych zwracają uwagę na koncepcję zrównoważonego rozwoju. Powstają budynki o najwyższych standardach ekologicznych, wspierające bioróżnorodność oraz przyjazne środowisku środki transportu.
Promocja dobrych praktyk w dziedzinie zrównoważonego rozwoju jest celem projektu ECO-MIASTO organizowanego przez Ambasadę Francji w Polsce i Centrum UNEP/GRID-Warszawa. ECO-MIASTO jest realizowane we współpracy z Renault Polska, SAUR Polska, Grupą Saint-Gobain, Ceetrus Polska, Dalkią i TIRU, a także WSPÓLNIE
– Fundacją LafargeHolcim.
– Fundacją LafargeHolcim.
Coraz więcej osób zwraca uwagę na kwestie ekologiczne, dokonując wyborów w różnych dziedzinach życia. Ten trend nie omija również branży handlowej, która musi wziąć pod uwagę oczekiwania klientów, na przykład tych odwiedzających centrum handlowe na rowerze czy przyjeżdżających samochodem elektrycznym. W dodatku budynki spełniające ekologiczne standardy zapewniają często większy komfort użytkownikom, na przykład dzięki lepszemu wykorzystaniu światła dziennego.
Centra handlowe z ekologicznymi certyfikatami
Uwzględnianie kwestii środowiskowych ma wiele zalet dla właścicieli centrów handlowych: z jednej strony pozytywnie wpływa na wizerunek firmy, a z drugiej – może oznaczać korzyści finansowe, ponieważ ekologiczne budynki to najczęściej takie, które minimalizują zużycie energii elektrycznej, ciepła i wody. Jest to możliwe np. dzięki wykorzystaniu paneli fotowoltaicznych. W Centrum Handlowym Auchan Płock farma solarna produkuje energię zasilającą oświetlenie korytarza i parkingu pod budynkiem.
Budynki, które spełniają rygorystyczne kryteria w dziedzinie zrównoważonego rozwoju, mogą uzyskać specjalny certyfikat. Jednym z nich jest BREEAM-In-Use. W procesie certyfikacji brane są pod uwagę m.in. efektywne zarządzanie i recykling odpadów, efektywność energetyczna, optymalizacja zużycia wody, energii świetlnej i ograniczenie emisji dwutlenku węgla. Uwzględniane są również zdrowie i samopoczucie użytkowników obiektu czy zagospodarowanie terenów zielonych.
W Polsce takim certyfikatem mogą pochwalić się m.in. podwarszawska Galeria Łomianki, Galeria Bronowice w Krakowie, Centrum Handlowe Auchan Gdańsk i Centrum Handlowe Auchan Hetmańska w Białymstoku zarządzane przez Ceetrus Polska.
Zielony transport
Już blisko 60% osób deklaruje, że uwzględnia kwestie ekologiczne przy wyborze środka transportu*. To kolejne wyzwanie dla zarządców centrów handlowych, którzy chcą odpowiedzieć na potrzeby klientów. Dlatego zapewniają one miejsca postojowe dla rowerów, a w pobliżu coraz częściej znajdują się stacje wypożyczania rowerów miejskich.
Centra handlowe wychodzą też naprzeciw oczekiwaniom kierowców samochodów elektrycznych. Kiedy oni spędzają czas na zakupach, ich auto może się ładować na parkingu. Stacje szybkiego ładowania są dostępne w 10 obiektach zarządzanych przez Ceetrus Polska, m.in. przy Galerii Łomianki, Galerii Bronowice, Centrum Handlowym Auchan Częstochowa i Centrum Handlowym Auchan Gdańsk.
Nie tylko dla ludzi
Galerie handlowe mogą również stać się miejscami atrakcyjnymi dla… zwierząt. I nie chodzi tu o psy czy koty, lecz dziką przyrodę, bo przy takich obiektach powstają m.in. hotele dla owadów czy domki dla jeży. Taki sposób wspierania bioróżnorodności (angażuje się w to firma Ceetrus Polska) ma jednocześnie wymiar edukacyjny, ponieważ zapewnia odwiedzającym centra handlowe kontakt z naturą. Na terenie Galerii Łomianki we współpracy z lokalną szkołą podstawową przeprowadzane są nawet lekcje biologii i warsztaty związane z tematyką ekologiczną.
* Badanie opinii mieszkańców polskich miast w kwestii mobilności zrównoważonej w miastach, Kantar TNS dla Renault Polska, 2018