Symulacja kosztów zakupu i użytkowania auta spalinowego i elektrycznego
Udział samochodów z napędami  elektrycznymi w firmowych flotach w Polsce pozostaje na marginalnym  poziomie. Argumenty ekologiczne nie są jednak wystarczające, aby ten  stan zmienić. Kluczowe w rozwoju firmowej elektromobilności jest  kryterium opłacalności ekonomicznej. Z przygotowanego przez EFL na  potrzeby raportu „Elektromobilność w Polsce. Perspektywy rozwoju, szanse i zagrożenia” porównania  kosztów zakupu i użytkowania auta spalinowego oraz elektrycznego  wynika, że sam brak akcyzy to zdecydowanie za mało. Dopiero przy  zwolnieniu z podatku VAT, firmie opłaca się nabycie pojazdu EV[1].
- Wyzwaniem, przed którym stoimy w  procesie rozwoju elektromobilności w Polsce, jest stworzenie warunków do  zdynamizowania rynku oraz wykreowanie popytu na samochody elektryczne.  Argumenty ekologiczne, np. dotyczące poprawy jakości powietrza w  miastach, nie są jednak wystarczające. Elektromobilność musi się po  prostu przedsiębiorstwu opłacać. Dziś koszty zakupu auta elektrycznego  są nawet dwukrotnie wyższe od kosztów zakupu auta z napędem  konwencjonalnym. Niezbędny jest zatem system zachęt, które spowodują  wzrost zainteresowania nabywaniem tego typu aut. Aby pokazać wpływ  ewentualnego wprowadzenia bezpośrednich dopłat do zakupu aut  elektrycznych, opracowaliśmy porównanie kosztów zakupu i użytkowania  pojazdu z napędem spalinowym z samochodem elektrycznym. Wyniki naszej  analizy wskazują jednoznacznie, że największe korzyści z użytkowania  pojazdu EV w porównaniu z ICE[2] są możliwe dzięki obniżeniu jego ceny – powiedział Radosław Woźniak, wiceprezes EFL.
Symulacja kosztów zakupu i użytkowania auta spalinowego i elektrycznego[3] 
Założenia przyjęte przez EFL w celu opracowania porównania: 
- Samochody reprezentujące segment C
- Ceny pojazdów netto
- Porównanie dotyczy 4 pojazdów:
- ICE z ceną katalogową
- EV z ceną katalogową
- EV z ceną skorygowaną o dopłatę w wysokości podatku akcyzowego
- EV z ceną skorygowaną o dopłaty w wysokości podatków akcyzowego i VAT
- Okres umowy: 3 lata
- Nominalna roczna stopa procentowa jest identyczna w przypadku wszystkich wariantów ofert
- Wpłata własna klienta w wysokości 10% ceny pojazdu
- Rata miesięczna netto pokrywa wyłącznie finansowanie zakupu
- Koszty ubezpieczenia i usług dodatkowych nie zostały uwzględnione w celu uproszczenia analizy
- Przebieg roczny pojazdu 20 tys. km
- Koszt przejechania 1 km uwzględnia koszty:
    - raty miesięcznej
- średniego kosztu paliwa / naładowania pojazdu elektrycznego (ICE: 45 zł / 100km; EV: 5 zł / 100km)
 
Instrument finansowy: pożyczka
Instrument finansowy: leasing klasyczny
Instrument finansowy: leasing z wysoką wartością rezydualną (HRV)
Komentarz eksperta
Radosław Woźniak, wiceprezes EFL:
Wyniki przygotowanego przez nas  porównania kosztów zakupu i eksploatacji pojazdu spalinowego oraz  elektrycznego jasno pokazują, że tylko obniżenie ceny auta elektrycznego  może skłonić firmę do jego nabycia. Co więcej, samo zwolnienie z akcyzy  to jednak za mało. Widać to wyraźnie w porównaniu pojazdów  finansowanych pożyczką lub leasingiem klasycznym, gdzie koszt zakupu i  użytkowania EV przez 3 lata jest o ponad jedną czwartą wyższy niż  pojazdu ICE. Dopiero przy zwolnieniu przedsiębiorcy z podatku VAT,  elektromobilność będzie podobnym wydatkiem co tradycyjny napęd. Warto  jednak dodać, że redukcja podatków to nie jedyny możliwy pomysł na  obniżenie ceny EV. Podobny efekt można osiągnąć poprzez rządowe dopłaty  bezpośrednie, co ma miejsce m.in. we Francji, gdzie subwencje wynoszą 6  tys. EUR. Również my jako firma finansująca inwestycje uważnie  przyglądamy się działaniom rządu i przygotowujemy się do stworzenia  oferty dedykowanej klientom zainteresowanym nabyciem lub używaniem  pojazdów elektrycznych.
Znacząca rola instrumentów finansowych w realizacji planu elektromobilności 
W przypadku firm sfinansowanie zakupu auta elektrycznego, podobnie  jak ma to miejsce przy tradycyjnym napędzie, za gotówkę albo będzie  niemożliwe albo po prostu będzie się mniej opłacało. Dlatego rząd we  współpracy z instytucjami finansowymi powinien również postawić na  edukację w zakresie metod finansowania i zakupu pojazdów elektrycznych,  EFL, jako jeden z liderów rynku, już od 2004 roku finansuje pojazdy z  alternatywnymi napędami. Pierwszym sfinansowanym przez firmę autem była  hybryda Toyota PRIUS. EFL do 2017 roku wyleasingował w sumie niemal 600  aut hybrydowych. EFL jest również liderem, jeśli chodzi o finansowanie  leasingiem aut TESLI. Od 2014 roku sfinansował zakup 20 sztuk Tesli S  oraz 8 sztuk modelu Tesla X.
Leasingodawca wspólnie z amerykańskim producentem aut elektrycznych  organizuje eventy pokazowe dla klientów, podczas których osobiście mogą  zapoznać się z elektryczną technologią na kółkach oraz sposobami jej  finansowania. Najbliższy event odbędzie się w dniach 20-22 lipca br. w  Świnoujściu.
Zapraszamy do zapoznania się wynikami raportu ELEKTROMOBILNOŚĆ W  POLSCE. PERSPEKTYWY ROZWOJU, SZANSE I ZAGROŻENIA przygotowanego przez  Zespół Doradców Gospodarczych TOR we współpracy z Europejskim Funduszem  Leasingowym, Volkswagen Group Polska oraz Uberem. Raport dostępny jest  pod adresem: http://media.efl.pl/reports/18406.
[1] EV – Electric Vehicle
[2] ICE – Internal Combustion Engine
[3]  Niniejszy materiał nie stanowi oferty w rozumieniu art. 66 k.c., nie  może być traktowany jako porada, usługa finansowa lub zachęta do  zawarcia jakiejkolwiek umowy.
Europejski Fundusz Leasingowy SA powstał  w 1991 roku jako jedna z pierwszych firm leasingowych w Polsce. Od 2001  roku EFL jest częścią Grupy Crédit Agricole, co gwarantuje firmie  finansową stabilność i bezpieczeństwo oraz pozwala korzystać z wiedzy i  doświadczeń instytucji finansowej o międzynarodowym zasięgu. EFL  konsekwentnie poszerza zakres rozwiązań dla biznesu. Spółka oferuje  szeroki pakiet produktów: leasing, pożyczkę, wynajem długoterminowy,  ubezpieczenia i  faktoring. Od 26 lat współpracuje z najbardziej  liczącymi się producentami i dostawcami maszyn, urządzeń, pojazdów oraz  innych środków trwałych. Firmę wyróżniono m.in. sześciokrotnie tytułem:  Firmy Przyjaznej Klientowi i pięciokrotnie Finansowej Marki Roku. Już  ponad 290 tysięcy klientów wybrało EFL na swojego partnera w biznesie.  Więcej na: www.efl.pl
 
                        










