Żuławy stanowią wyjątkowy obszar na mapie Polski, jest to region o niepowtarzalnym krajobrazie, z dużym potencjałem turystycznym i gospodarczym. Jednak to również teren najbardziej narażony na występowanie powodzi. Bezpieczeństwo całych Żuław jest bezpośrednio uzależnione od poprawnego działania infrastruktury przeciwpowodziowej i wymaga ciągłego monitoringu. W ramach zadania SMoRP zostanie przeprowadzona analiza systemu pozyskiwania informacji o zagrożeniu powodziowym na obszarze Żuław, poprzez opracowanie koncepcji rozbudowy i integracji systemów monitoringu wizyjnego i telemetrycznego, które obecnie funkcjonują. Opracowanie to ma określić możliwość rozbudowy i zakres ilościowy dodatkowych punktów monitoringu wraz ze wskazaniem niezbędnego sprzętu i oprogramowania wspierającego pracowników Wód Polskich w monitorowaniu rzek, kanałów i polderów na Żuławach oraz stanów wód i zjawisk lodowych na rzece Wiśle. Efektem przeprowadzonej analizy będzie rozbudowa systemów monitoringu oraz integracja z GeoSMoRP w sposób, który umożliwi dostęp osobom zainteresowanym do przeglądania wskazań pozyskanych zarówno z czujników poziomu wody jak i obrazu z kamer poprzez geoportal lub/i stronę WWW.
Kampania informacyjno-edukacyjna stanowi jedno z zadań II Etapu Projektu Żuławskiego (który jest kontynuacją Etapu I realizowanego w latach 2007 – 2015). Celem kampanii jest zwiększenie świadomości mieszkańców Żuław o stopniu i rodzajach zagrożeń powodziowych. Zaplanowana edukacja powodziowa zakłada wyjaśnienie aspektów prawnych ochrony przeciwpowodziowej (struktura ustawy „Prawo wodne”), przedstawienie roli poszczególnych instytucji związanych z przedmiotem działań przeciwpowodziowych oraz przybliżenie możliwości i zasad ich finansowania. Kampania skierowana jest do wszystkich mieszkańców Żuław, zarówno tych najmłodszych, jak
i starszych.
Założeniem kampanii jest dotarcie z informacjami do mieszkańców Żuław poprzez wykorzystanie tradycyjnych i nowoczesnych kanałów komunikacji, w tym mediów społecznościowych oraz rozgłośni radiowych i mediów drukowanych. Zaplanowano stałą, angażującą odbiorców komunikację w najpopularniejszych serwisach społecznościowych: Facebook (Żuławy edukacja powodziowa) oraz Instagram (wyprawy_na_zulawy). Przekaz zostanie dostosowany do charakteru portali, przyzwyczajeń użytkowników oraz panujących w sieci trendów.
Jednym z zadań kampanii jest zainteresowanie mieszkańców Żuław tematyką powodziową. Edukacja najmłodszych, będzie dostosowana do ich potrzeb oraz zdolności poznawczych. Dla tej grupy wiekowej zaplanowano szereg konkursów i działań zgodne z zasadą nauki i kreowania postaw poprzez zabawę. Dzieci otrzymają tematyczne pomoce naukowe, a nauczyciele scenariusze lekcji. Zorganizowane zostaną angażujące konkursy konsumenckie zaprojektowane, aby o poważnym temacie, jakim jest powódź, opowiadać w przystępny i zrozumiały sposób.
Szeroki zakres działań pozwoli dotrzeć do licznej grupy mieszkańców Żuław, którzy dzięki bezpośredniemu dostępowi do informacji, zyskają większą świadomość dotyczącą zagrożenia powodziowego.
Więcej informacji o kampanii znaleźć można na: www.smorp.pl,