Zaśmiecenie oceanów odpadami plastikowymi to problem o znaczeniu globalnym, który dotyka w znaczącym stopniu wiele krajów azjatyckich. Chcąc pomóc w walce z plastikiem, Grupa Schwarz (Lidl, Kaufland oraz PreZero1) dołączyła do projektu STOP (Stop Ocean Plastic) jako partner techniczny. Projekt STOP jest inicjatywą na rzecz walki z zaśmieceniem oceanów odpadami plastikowymi, a działania projektu koncentrują się w szczególności na opracowywaniu skutecznych systemów utylizacji odpadów we współpracy z jednostkami terytorialnymi w Indonezji.
Na szeroką skalę
Grupa Schwarz to pierwszy podmiot z branży handlu artykułami spożywczymi, który zaoferował wsparcie dla utworzonej w 2017 r. w Indonezji inicjatywy. W międzyczasie do projektu dołączyły zarówno duże przedsiębiorstwa reprezentujące cały łańcuch przetwarzania tworzyw sztucznych, jak i norweskie ministerstwo spraw zagranicznych oraz liczne instytucje indonezyjskie. Projekt STOP opiera się na wspólnym zaangażowaniu dwóch przedsiębiorstw: Borealis i SYSTEMIQ, które wspierają miasta i gminy swoim doświadczeniem technicznym oraz przekazują wiedzę na temat budowy systemu gospodarki odpadami. Pierwszy projekt powołano do życia w kwietniu 2018 r. w Muncar, nadbrzeżnej miejscowości leżącej na indonezyjskiej wyspie Jawa. W tym roku planowane jest wdrożenie projektu w kolejnych dwóch miastach.
Alfred Stern, dyrektor zarządzający firmy Borealis, mówi: „Ogromnie cieszymy się, że Grupa Schwarz, jako pierwszy podmiot z branży handlu artykułami spożywczymi, dołączył do inicjatywy. Mamy jednocześnie nadzieję że niedługo przyłączą się do nas inni partnerzy, co zapewni jeszcze szybszy rozwój projektu STOP”.
„Przyłączenie się Grupy Schwarz do projektu STOP jest dla nas czymś więcej niż wspólną inicjatywą na rzecz rozwoju systemu dot. recyklingu odpadów”, zapewnia Martin Stuchtey, założyciel i partner zarządzający firmy SYSTEMIQ. „Pokazuje to bowiem, że wiodące przedsiębiorstwa zaczynają wprowadzać swoje produkty w gospodarkę obiegu zamkniętego”.
REset Plastic – nasza strategia na rzecz ograniczenia plastiku
Partnerstwo Grupy Schwarz i projektu STOP jest częścią strategii REset Plastic, w ramach której działa Grupa Schwarz. „Dzięki naszej strategii dotyczącej odpadów plastikowych dajemy impuls do myślenia o nowym, czystszym świecie”, twierdzi Thomas Kyriakis, członek zarządu Grupy Schwarz. Strategia Reset Plastic obejmuje pięć obszarów działalności: prewencja, design, recycling, eliminacja oraz innowacja, a także uświadamianie. Poprzez wdrożenie własnej strategii dotyczącej odpadów plastikowych („REset Plastic”), grupa Schwarz zobowiązała się, jako pierwsza grupa handlowa w Niemczech, do znacznego zmniejszenia udziału plastiku w produkcji oraz w działalności handlowej, a także do dalszego podnoszenia wskaźników zbierania i recyklingu odpadów z wykorzystaniem najnowocześniejszych technologii – co pozwoli zmienić przedmioty, uważane dziś za odpady, w surowce przyszłości i umożliwi zamknięcie obiegu surowców wtórnych.
O projekcie STOP
Celem projektu STOP (Stop Ocean Plastics) jest współpraca z miastami i gminami, mająca na celu wdrożenie efektywnej gospodarki odpadami, co pozwoli w dużym stopniu zapobiec zaśmiecaniu oceanów plastikiem u wybrzeży Azji Południowo-Wschodniej. W projekt STOP zaangażowani są partnerzy ze świata przemysłu i polityki. Głównym założeniem jest całkowite wyeliminowanie zaśmiecenia środowiska odpadami plastikowymi, recykling większej ilości tworzyw sztucznych oraz zapewnienie korzyści dla lokalnej ludności, w tym utworzenie nowych miejsc pracy. Więcej informacji znajdziecie na stronach www.stopoceanplastics.com lub na twitterze @endoceanplastics.
Informacje o firmie:
Lidl Polska należy do międzynarodowej grupy przedsiębiorstw Lidl, w której skład wchodzą niezależne spółki prowadzące aktywną działalność na terenie całej Europy. Historia sieci Lidl sięga lat 30. XX wieku, a pierwsze sieci pod szyldem tej marki powstały w Niemczech w latach 70. XX wieku. Obecnie w 30 krajach istnieje około 10.500 sklepów tej marki, a w Polsce ponad 630.
Strona www: https://www.lidl.pl
Facebook: https://www.facebook.com/lidlpolska
Instagram: https://www.instagram.com/lidlpolska/
YouTube: https://www.youtube.com/user/LidlPolskaPL