Szczecin, Gdynia i Polkowice  otrzymają w sumie ponad 12 mln zł dotacji z Narodowego Funduszu Ochrony  Środowiska i Gospodarki Wodnej na bezemisyjny transport publiczny.  Dzięki temu po ulicach trzech miast będzie jeździło łącznie czternaście  nowych autobusów elektrycznych, których zakup oszacowana na ponad 37 mln  zł. Kolejnym beneficjentem może zostać Poznań.
Źródłem wsparcia ekologicznego transportu, którego ideę od kilku lat  promuje m.in. Ministerstwo Środowiska, będzie program priorytetowy  NFOŚiGW pn. System zielonych inwestycji (GIS – Green Investment Scheme), Część 2) GEPARD – Bezemisyjny transport publiczny. Jego budżet na lata 2017-2020 to 200 mln zł, z czego do 41 mln zł zarezerwowano na dotacje, a 159 mln zł na pożyczki.
W naborze, który odbywał się od 4 września 2017 r. do 30 marca 2018  r., do dofinansowania zakwalifikowały się ekologiczne przedsięwzięcia  transportowe trzech miast. W maju br. umowy o dofinansowanie zakupu  autobusów elektrycznych podpisano ze Szczecinem, Gdynią i Polkowicami.  Łączna wartość tych umów wynosi ok. 37,3 mln zł, przy wsparciu ok. 12,4  mln zł. Kolejny, czwarty wniosek – z Miejskiego Przedsiębiorstwa  Komunikacyjnego w Poznaniu Sp. z o.o. (MPK) – jest jeszcze na etapie  procedowania.
Szczecin wyda na swoje przedsięwzięcie 18,4 mln zł (18 450 000 zł),  przy udzielonej przez NFOŚiGW dotacji w wysokości 6 mln zł. Za te  pieniądze sfinansuje zakup sześciu autobusów elektrycznych. Tyle samo  (sześć) autobusów kupi Gdynia, ale zapłaci za nie 15,5 mln zł (15  510 300 zł), przy dotacji 5 mln zł (5 044 000 zł). Polkowice natomiast  za 3,4 mln zł (3 426 370) – uwzględniając dotację 1,4 mln zł (1 368 908  zł) – zainwestują w dwa autobusy elektryczne. O ile poznański wniosek o  dofinansowanie zostanie ostatecznie zatwierdzony przez Ministra  Środowiska, to także w stolicy Wielkopolski pojawi się sześć  ekologicznych autobusów i sześć ładowarek. Tamtejsza spółka MPK  zaplanowała, że przeznaczy na to prawie 19 mln zł (18 942 000 zł),  biorąc pod uwagę możliwości dotacyjnego (5 280 000 zł) i pożyczkowego  (9 720 000 zł) wsparcia z Narodowego Funduszu.
Program pn. System zielonych inwestycji (GIS – Green Investment Scheme), Część 2) GEPARD – Bezemisyjny transport publiczny  przewiduje możliwość zakupu nowych autobusów elektrycznych (na ten cel  można ubiegać się o dotacje) oraz modernizacji lub budowy stacji  ładowania pojazdów publicznego transportu zbiorowego w zakresie  dostosowania do autobusów elektrycznych (przeznaczone są na to  pożyczki), przy czym stacja ładowania będzie wykorzystywana wyłącznie do  obsługi publicznego transportu zbiorowego. Intensywność dofinansowania  zależy od formy: dotacje są udzielane do 40% kosztów kwalifikowanych  przedsięwzięcia na zakup autobusów elektrycznych, z kolei pożyczki do  100% różnicy pomiędzy wartością kosztów kwalifikowanych przedsięwzięcia a  dotacją na dofinansowanie autobusów elektrycznych oraz infrastruktury i  zarządzania, polegającej na modernizacji lub budowie stacji ładowania  pojazdów publicznego transportu zbiorowego w zakresie dostosowania do  autobusów elektrycznych.
 
                        







