Dzięki Kompanii Piwowarskiej w Poznaniu łatwiej będzie zwrócić butelki po piwie. 9 sierpnia w pobliżu Lech Browary Wielkopolski został uruchomiony punkt, w którym można oddać butelkę zwrotną każdego producenta i otrzyma
za nią kaucję od 0,3 zł do 0,5 zł. Wszystko po to, by rozpropagować ideę zwracania butelek i poprawić statystyki ich odzyskiwania.
Branża piwowarska jest obecnie jedyną stosującą opakowania zwrotne na szeroką skalę. Lider rynku – Kompania Piwowarska sprzedaje w tego rodzaju opakowaniach około połowy swojego piwa. Niestety pomimo niekwestionowanych walorów ekologicznych i ekonomicznych – bo piwo w butelce zwrotnej jest zazwyczaj tańsze – nadal do browarów KP nie wracają wszystkie butelki, które mogłyby zostać ponownie napełnione i w ten sposób oszczędzać zasoby naturalne i zmniejszać ilość odpadów.
W tej sytuacji Kompania Piwowarska postawiła na działanie i ułatwi powrót butelek zwrotnych do obiegu. W bezpośrednim sąsiedztwie swojego poznańskiego browaru (parking przy centrum handlowym M1 na Franowie) firma uruchomi punkt skupu butelek. Patronem punktu jest marka Lech Premium, jednak będzie tam można przynieść butelki zwrotne po piwie dowolnego polskiego browaru. Za butelki marek należących do Kompanii Piwowarskiej firma zwróci w takim wypadku 0,5 zł/szt. kaucji, natomiast w przypadku butelek pozostałych producentów – kaucję w wysokości 0,3 zł/szt.
- Nasz poznański punkt ma dwie niewątpliwe zalety, które odróżniają go od innych tego typu inicjatyw. Po pierwsze, konsumenci mogą spodziewać się pełnej kaucji w wysokości 50 groszy w przypadku butelek Kompanii Piwowarskiej. Jest to tyle, ile otrzymaliby w sklepie przy okazaniu paragonu. Po drugie, można do nas przynieść butelkę o pojemności pół litra pochodzącą od każdego polskiego producenta, pod warunkiem, że będzie ona oznaczona jako zwrotna. Bierzemy na siebie wymianę butelek z innymi browarami, bo chodzi tutaj o wspólny interes branży – by jak najwięcej butelek trafiało ponownie na rynek, a jak najmniej do śmietnika – tłumaczy Jakub Pałasz, odpowiedzialny w Kompanii Piwowarskiej za ten projekt.
Butelka zwrotna jest najbardziej ekologicznym opakowaniem piwa dostępnym na sklepowej półce. Szacuje się, że gdyby zaprzestać produkcji szklanych butelek zwrotnych, rocznie powstałoby 600 tys. ton dodatkowych odpadów, a huty musiałyby je przerabiać przez 2 lata, pracując bez przerwy. Ten rodzaj opakowania jest wykorzystywany dość intensywnie – w ciągu roku przeciętnie cztery razy butelka powraca na rynek, napełniona na nowo piwem. Średnio butelka „żyje w rynku” dwa lata i w tym okresie rotuje dziewięć razy, choć mogłaby być wykorzystana przynajmniej 20 razy. Powodem takiego stanu rzeczy jest niski poziom zwrotności.
- Jednym z głównych problemów, które obecnie ograniczają zwrotność butelek, jest wymaganie sprzedawców, aby klienci okazywali paragony potwierdzające nabycie piwa w tych opakowaniach. Nie jest to żaden wymóg prawny, lecz praktyka rynkowa o wieloletniej już historii. Obecnie około połowa klientów kupujących piwo w butelkach zwrotnych wskazuje na konieczność posiadania paragonu, gdy chce oddać butelki – mówi Grzegorz Adamski, kierownik ds. public affairs i zrównoważonego rozwoju w Kompanii Piwowarskiej. - Punkt zwrotu butelek przy poznańskim browarze jest realnym rozwiązaniem tego problemu, gdyż usuwa największą przeszkodę formalną. Pozwoli odzyskać więcej butelek podczas sezonu piwnego, kiedy zapotrzebowanie na nie jest największe.
Z blisko 1,3 mld butelek zwrotnych, które co roku trafiają na rynek, około 8% nigdy nie wraca do browarów Kompanii Piwowarskiej, co oznacza ponad 110 mln sztuk. To strata dla środowiska i wyrzucone na śmietnik pieniądze. W 2018 r. niezwrócone do KP butelki kosztowały piwoszy łącznie 58 mln zł. Uwzględniając fakt, że Kompania Piwowarska odpowiada za ok. 35% rynku piwa, a pozostali duzi producenci również borykają się z problemem niewystarczającej zwrotności butelek – koszty tego zjawiska w skali Polski są znaczące.
- Niestety, zwracanie butelek do sklepów nadal wywołuje negatywne skojarzenia. Tymczasem mamy XXI wiek i butelka zwrotna powinna być pozytywnie postrzegana, ponieważ pomaga chronić środowisko i oszczędzać pieniądze. Mamy nadzieję, że nasz punkt pomoże zmienić myślenie i pokaże realne korzyści z takiej postawy – podsumowuje Grzegorz Adamski.
Punkt zwrotny przy Lech Browary Wielkopolski w Poznaniu jest inicjatywą pilotażową. Firma nie wyklucza realizacji podobnych punktów w innych lokalizacjach w przyszłości.
Do redaktora:
Kompania Piwowarska skupia trzy browary o wieloletniej historii: Tyskie Browary Książęce (rok założenia - 1629), Browar Dojlidy w Białymstoku (1768) i Lech Browary Wielkopolski w Poznaniu (1895). To w nich warzymy najchętniej wybierane przez Polaków piwa, między innymi: Żubra, Tyskie, Lecha, Dębowe, Redd’sa oraz kolekcję specjalności Książęcego. Sprawdzone receptury, naturalne składniki, nieskazitelna czystość w naszych browarach a przede wszystkim umiejętności doświadczonych piwowarów – to wszystko sprawia, że warzone przez nas piwa są cenione w Polsce i za granicą.
Jako firma odpowiedzialna społecznie troszczymy się o ludzi i środowisko wokół nas. Realizując naszą strategię zrównoważonego rozwoju promujemy odpowiedzialność i umiar w spożywaniu alkoholu, szkolimy sprzedawców, oszczędzamy wodę i energię, wspieramy rozwój naszych partnerów biznesowych i angażujemy się w wolontariat. Mamy zaszczyt być sponsorem wielu lokalnych drużyn.
15 lat temu umożliwiliśmy zwiedzanie Tyskich Browarów Książęcych, gdzie można na żywo zobaczyć, jak warzymy piwo, i poznać historię piwowarstwa w tutejszym Muzeum. Wizyty w browarze można rezerwować przez stronę www.zwiedzbrowar.pl.