Dzień Organizacji Narodów Zjednoczonych
Jak przekonać konsumentów do ekologicznych zachowań? W jaki sposób wykorzystać nowoczesne technologie w edukacji? Co sprawdza się najlepiej – formalna czy nieformalna edukacja o zrównoważonym rozwoju? Na takie pytania poszukiwano odpowiedzi 25 października podczas obchodów UN Day w Centrum Nauki Kopernik w Warszawie. W ich trakcie przeprowadzono warsztaty oraz debatę panelową z udziałem ekspertów „Edukacja dla zrównoważonego rozwoju”. Wręczono również certyfikaty i statuetki instytucjom wspierającym oraz partnerom Partnerstwa SDGs „Razem dla środowiska”.
Wydarzenie zostało zorganizowane przez Centrum UNEP/GRID-Warszawa. Współorganizatorem spotkania była firma Samsung, a partnerami głównymi Fundacja Veolia Polska oraz Grupa Żywiec S.A.
Obchody Dnia Organizacji Narodów Zjednoczonych (UN Day) stały się okazją do tego, by zwrócić uwagę na znaczenie edukacji dla realizacji Celów Zrównoważonego Rozwoju ONZ. Podczas warsztatów uczestnicy mogli podzielić się własnymi spostrzeżeniami na temat edukacji ekologicznej oraz poznać dobre praktyki w tym zakresie.
Technologie w edukacji dla zrównoważonego rozwoju
Przedstawicielki firmy Samsung opowiedziały o wykorzystaniu nowoczesnych technologii w edukacji. Zwróciły również uwagę na wyzwania dla rodziców i nauczycieli, jakie niesie ze sobą rozwój technologiczny oraz powszechne korzystanie przez dzieci i młodzież z takich urządzeń jak smartfony czy tablety.
Wśród inicjatyw firmy Samsung szczególne miejsce zajmują programy edukacyjne i aktywizujące startupy. Jednym z nich są Mistrzowie Kodowania, ogólnopolska inicjatywa mająca na celu nie tylko naukę programowania, lecz także edukowanie nauczycieli, rodziców i uczniów, w jaki sposób funkcjonować w świecie nowych technologii. Chcemy pokazać, że nowoczesne urządzenia mogą wspierać proces nauki, trzeba jednak umiejętnie z nich korzystać – mówi Magdalena Olborska, CSV and Partnership Manager, Samsung Electronics Polska.
Dr Piotr Mikołajczyk z Centrum UNEP/GRID-Warszawa zaprezentował natomiast przykład praktycznego zastosowania narzędzi geoinformacyjnych – aplikacji mobilnej i geoportalu – na potrzeby zbierania w terenie danych przyrodniczych i ich analizowania. Eksperci pokazali możliwe zastosowania przez różne grupy użytkowników oraz zwrócili uwagę na konieczność szkolenia z właściwego korzystania z tych narządzi.
Jak edukować młodzież?
Temat edukacji młodzieży poruszono również podczas warsztatów współprowadzonych przez Fundację Veolia Polska i Centrum UNEP/GRID-Warszawa.
Nasze działania wpisują się w realizację Celów Zrównoważonego Rozwoju ONZ (Sustainable Development Goals). Choć wybraliśmy sobie trzy główne cele, łączącym je mianownikiem jest partnerska współpraca, którą traktujemy jako drogowskaz dla naszych projektów i działań naszych interesariuszy. Dzięki temu poznajemy środowiska lokalne z wielu perspektyw i możemy je lepiej zrozumieć. Uważamy, że zrozumienie lokalnych potrzeb, zasobów i potencjałów jest niezbędne w kontekście odpowiedzi na wyzwania współczesnych miast. Dlatego też tworząc projekty edukacyjne, zachęcamy młodzież do współtworzenia miast przyszłości, gwarantując im jednocześnie wsparcie finansowe na realizację projektów, a także wsparcie merytoryczne ze strony urzędów miast – mówi Izabela Rakuć-Kochaniak, członek Zarządu Fundacji Veolia Polska.
Uczestnicy warsztatów rozmawiali o identyfikacji potrzeb młodzieży w kontekście efektywnego planowania projektów edukacyjnych i współtworzenia efektywnych rozwiązań ekologicznych dla miast.
Edukacja konsumentów
W jaki sposób powinna przebiegać edukacja konsumentów dla zrównoważonego rozwoju? Dobrą praktykę w tej dziedzinie, realizowaną przez Grupę Żywiec, przedstawił podczas warsztatów Kamil Mirowski, Kierownik ds. Public Affairs w Grupie Żywiec.
W kampanii „Gramy w butelkę” chcemy wpłynąć na postawy konsumentów, tak aby zwiększył się odsetek butelek zwrotnych po naszych produktach zwracanych do sklepów. Staramy się zrozumieć, jakie bariery utrudniają oddawanie butelek, a następnie przezwyciężyć te trudności oraz uświadamiać konsumentom, dlaczego zamykanie obiegu butelek zwrotnych jest ważne – mówi Kamil Mirowski.
Innego rodzaju działanie w zakresie edukacji konsumentów stanowi ogólnopolska kampania edukacyjna „Zielona Wstążka #DlaPlanety”, prowadzona przez Centrum UNEP/GRID-Warszawa, z udziałem wielu partnerów społecznych i biznesowych. Połączenie aktywności w mediach tradycyjnych i społecznościowych, akcji w przestrzeni miejskiej oraz internetowego portalu wiedzy z wieloma działaniami prowadzonymi wśród pracowników i klientów włączających się w kampanie firm daje efekt skali i pozwala docierać do konsumentów w różnych miejscach.
Debata panelowa
Po sesjach warsztatowych odbyła się debata panelowa „Edukacja dla zrównoważonego rozwoju” z udziałem przedstawicieli administracji publicznej, biznesu i edukacji. Uczestnicy rozmawiali o zaletach formalnej i nieformalnej edukacji ekologicznej oraz roli środowiska biznesowego w tej dziedzinie. Zwrócono uwagę na to, że edukacja powinna obejmować nie tylko uczniów, lecz także nauczycieli, samorządowców i lokalne społeczności. Zauważono jednocześnie, że celem edukacji w zakresie zrównoważonego rozwoju powinna być zmiana postaw i zachowań oraz wykształcenie poczucia współodpowiedzialności za środowisko.
Podziękowania za wspieranie ekologicznych działań
Zwieńczeniem wydarzenia było wręczenie wyróżnień za zaangażowanie w Partnerstwo SDG’s „Razem dla środowiska”. Otrzymał je szereg instytucji (m.in. Ambasady Francji, Stanów Zjednoczonych, Norwegii i Australii) oraz firm - działania partnerstwa wspiera blisko czterdziestu partnerów. Nagrody za szczególne zaangażowanie w działania Partnerstwa odebrali przedstawiciele Urzędu Miasta Stołecznego Warszawy, Fundacji Veolia Polska oraz Grupy Żywiec S.A.
Partnerstwo SDGs „Razem dla środowiska” jest odpowiedzią na potrzebę budowy przyjaznego klimatu oraz możliwie najlepszych warunków dla realizacji Celów Zrównoważonego Rozwoju w Polsce - szczególnie tych, które odnoszą się do kwestii środowiskowych.
Więcej informacji na www.gridw.pl