We flocie firmy kurierskiej GLS pojawiły się samochody ciężarowe Iveco Stralis NP 460 – napędzane w 100% skroplonym gazem ziemnym (LNG). Już teraz obsługują ważną długodystansową trasę w międzynarodowej sieci GLS. Te nowoczesne pojazdy zapewniają dużo niższą emisję zanieczyszczeń i wyraźnie mniejsze zużycie paliwa niż porównywalne auta z tradycyjnym napędem. To element realizowanej przez GLS strategii Think Green.
Cztery nowe pojazdy obsługują jedną z najważniejszych tras transportu liniowego GLS
– między centralną sortownią operatora w Polsce (mieści się w Strykowie pod Łodzią) a głównym hubem przeładunkowym firmy w Niemczech (w miejscowości Neuenstein w Hesji). Codziennie każdy samochód pokonuje łącznie ok. 1742 km.
Samochody ciężarowe napędzane wyłącznie skroplonym gazem ziemnym (LNG) to pierwsze pojazdy tego rodzaju w barwach GLS Poland. – Cieszymy się, że flota samochodów jeżdżących dla naszej firmy wzbogaciła się o nowoczesne pojazdy korzystające z paliwa przyjaznego dla środowiska. To krok milowy w rozwoju transportu przyszłości. Tym istotniejszy, że dotyczy ciężkich pojazdów obsługujących dalekie trasy – mówi Andrzej Wasielewski, Director Central Operations, GLS Poland.
Technologia ekologiczna i sprawdzona
Jak informuje producent, użytkowane IVECO Stralis NP 460 to pierwsze w Polsce podwozia ciężarowe z wymiennymi kontenerami BDF, które są zasilane wyłącznie gazem ziemnym. Pojazdy LNG zużywają nawet o 15% paliwa mniej w porównaniu z podobnymi samochodami ciężarowymi z silnikami Diesla. A warto przy tym wziąć pod uwagę, że gaz LNG jest
w większości krajów Europy tańszy niż olej napędowy. Nie do przecenienia są również korzyści dla środowiska. Pojazd emituje aż o 99% mniej cząstek stałych oraz o 60% mniej tlenków azotu w porównaniu z limitami określonymi w normie Euro VI.
– Gaz ziemny jest najlepszym alternatywnym paliwem od czasu, gdy olej napędowy wygrał
z benzyną. Silnik korzystający z gazu LNG to sprawdzona technologia, zapewniająca ograniczenie zużycia paliwa, kosztów eksploatacji oraz emisji zanieczyszczeń. Stralis NP 460 dobrze odpowiada na potrzeby nowoczesnego transportu, w którym rozwiązania ekologiczne już zaczynają odgrywać pierwszoplanową rolę. Dodatkowo, konstrukcja auta zapewnia również bardzo wysoki komfort pracy dla kierowcy, w tym minimalny poziom hałasu oraz wibracji
w kabinie – mówi Jacek Nowakowski, Gas Business Development Manager, IVECO.
Auto jest wyposażone w dwa zbiorniki kriogeniczne na gaz. Dzięki ich dużej pojemności IVECO Stralis NP 460 może przejechać na jednym tankowaniu nawet do 1600 km. Silnik ma moc 460 KM.
– Stralis NP to pierwszy w historii samochód ciężarowy zasilany gazem oferujący moc, zasięg, komfort jazdy i dynamikę na miarę standardów obowiązujących w przewozach międzynarodowych – dodaje Jacek Nowakowski.
Funkcjonalność pojazdów jeżdżących w barwach GLS podnosi fakt, że zostały wyposażone
w podwozia z wymiennymi kontenerami BDF. Są to pierwsze w Polsce samochody ciężarowe
z tego typu rozwiązaniem.
Strategia na przyszłość
Samochody IVECO Stralis NP 460 nabyła i eksploatuje firma MC TRANS, przewoźnik od wielu lat związany z GLS Poland, funkcjonujący jako podwykonawca tego operatora. – Za wyborem samochodów na gaz ziemny LNG przemawiały zarówno argumenty ekologiczne, jak
i ekonomiczne. Zdecydowanie zwiększyliśmy w ten sposób nasz potencjał – mówi Marta Łysak z MC TRANS.
Jaki wpływ na wybór pojazdów wykorzystujących akurat tego rodzaju paliwo miała firma kurierska? – Wdrażamy rozwiązania ekologiczne i mocno wspieramy w tym również naszych partnerów. Dbałość o środowisko jest integralnym elementem działalności GLS, na stałe wpisanym w filozofię naszej firmy. Pokazuje to strategia Think Green, którą konsekwentnie realizujemy i rozwijamy od ponad 10 lat – podkreśla Andrzej Wasielewski.
Podaje też przykłady innych działań wynikających z tej strategii: firma zachęca swoich kurierów do ekologicznej jazdy, a wspiera ich w tym specjalna aplikacja kurierska wyszukująca optymalną w danym dniu trasę. Na wspomnianej długodystansowej trasie Stryków-Neuenstein wykorzystywane są także cztery samochody napędzane sprężonym gazem ziemnym CNG.
GLS przywiązuje też dużą wagę do rozwoju nisko- lub zeroemisyjnych środków transportu.
W przypadku dostaw na tzw. ostatniej mili, w różnych miastach Europy, operator testuje i krok po kroku wdraża różnego rodzaju pojazdy alternatywne, w tym rowery towarowe.
GLS Poland i Grupa GLS
GLS Poland to spółka-córka General Logistics Systems B.V. (z siedzibą w Amsterdamie). GLS świadczy niezawodne, wysokiej jakości usługi kurierskie, logistyczne oraz ekspresowe dla ponad 200 000 Klientów. „Lider jakości w logistyce przesyłek” to główna zasada działania GLS. Dzięki kompleksowej sieci połączeń drogowych GLS jest jednym
z wiodących dostawców usług kurierskich i ekspresowych w Europie. Grupa jest także obecna w Kanadzie i na zachodnim wybrzeżu Stanów Zjednoczonych. Łącznie do dyspozycji GLS jest 70 centralnych i regionalnych sortowni oraz około 1400 filii i agencji. Ponad 19 000 pracowników obsługuje rocznie 634 miliony paczek. Każdego dnia około 26 000 samochodów kurierskich i około 3 500 aut wahadłowych wyrusza w trasę dla GLS. W roku fiskalnym 2018/2019 uzyskał przychody w wysokości 3,3 mld euro.
Więcej informacji: https://gls-group.eu/PL/pl/home