Jury wybrało pięć projektów, które znalazły się w finale konkursu „Renault Easy City. Design the Future”. W gronie finalistów znaleźli się Marek Szlęk oraz cztery zespoły: pierwszy z nich tworzą Wiktor Szulfer, Julia Kazimierska i Olek Kępiński, drugi – Jakub Jedynak i Radosław Domżoł, trzeci – Aleksandra Dentkowska, Anna Kowalczyk i Aleksandra Zawada, a czwarty – Jan Heymer i Wacław Marat. Zadaniem uczestników było zaprojektowanie miejsca przesiadkowego z infrastrukturą dla elektrycznego, współdzielonego pojazdu autonomicznego Renault EZ-GO.
Podczas uroczystości wręczenia nagród 5 czerwca br. na Placu Defilad w Warszawie jury ogłosi zwycięzców, którzy zostaną wyłonieni spośród autorów finałowych prac. Częścią wydarzenia będzie także panel dyskusyjny z udziałem ekspertów oraz ekspozycja i pokazowe przejazdy Renault EZ-GO.
Do finału wybraliśmy pięć wspaniałych projektów, reprezentujących różnorodne wizje mobilności. To bardzo ciekawe, jak rozwój samochodów autonomicznych może zmienić miasta na lepsze. Mają one szansę stać się bardziej inteligentne i lepiej odpowiadać na potrzeby mieszkańców. Projekty konkursowe mogą stanowić źródło refleksji zarówno dla nas – twórców samochodów – jak i urbanistów oraz mieszkańców miast – mówi Vincent Carré, przewodniczący jury.
Spośród 13 prac nadesłanych na konkurs „Renault Easy City. Design the Future” do finału przeszło pięć najlepszych projektów miejsca przesiadkowego z infrastrukturą dla pojazdu autonomicznego EZ-GO. Finalistów wybrało jury w składzie: Vincent Carré (przewodniczący), Wojciech Drzewiecki, Radosław Gajda, Krzysztof Herman, Małgorzata Kuciewicz, Iga Mościchowska i Agata Szczech.
Do finału przeszły prace, które podobały się wszystkim. Bardzo pozytywnym aspektem jest zwrócenie uwagi przez uczestników na wątek ekologiczny. Dużo jest myślenia o przestrzeniach publicznych, wszystkie prace są osadzone w rzeczywistości miast. Część projektów opowiada o systemach elastycznych, które można zastosować w różnych lokalizacjach, natomiast niestety pewien niedosyt pozostawia wątek projektowania usług – mówi Małgorzata Kuciewicz, jurorka konkursu.
Finalistami zostali:
- Jan Heymer (absolwent Wydziału Architektury Politechniki Wrocławskiej oraz Politechniki Warszawskiej) i Wacław Marat
- Marek Szlęk (student Politechniki Śląskiej)
- Wiktor Szulfer, Julia Kazimierska i Olek Kępiński (studenci wzornictwa przemysłowego na warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych)
- Jakub Jedynak (student Wydziału Architektury Politechniki Krakowskiej) i Radosław Domżoł (Kraków)
- Aleksandra Dentkowska (absolwentka Wydziału Architektury Politechniki Warszawskiej), Anna Kowalczyk i Aleksandra Zawada (Warszawa).
Część z nadesłanych prac była próbą umieszczenia przyszłości w istniejącej infrastrukturze, by dostosować ją do potrzeb nowoczesnych miast. Z drugiej strony otrzymaliśmy też projekty, które nie zostały umiejscowione gdzieś na istniejącej mapie miasta, ale w przyszłości. Pomysły przedstawione przez uczestników pokazują trendy w projektowaniu, polegające na oczyszczeniu miasta z nadmiaru pojazdów przy jednoczesnym utrzymaniu mobilności – mówi Wojciech Drzewiecki, juror konkursu.
Obrady jury były bardzo ciekawe ze względu na zróżnicowany skład komisji konkursowej. Każdy członek jury wnosi do dyskusji zupełnie odmienne doświadczenia. Dzięki temu mogłem spojrzeć na nadesłane projekty nie tylko z mojej perspektywy architekta, ale także z perspektywy osób, które zajmują się transportem w mieście czy ogólnie mobilnością, co było bardzo inspirujące – mówi Radosław Gajda, juror konkursu.
Zadanie konkursowe nie należało do łatwych. Należało zaprojektować miejsce przesiadkowe z infrastrukturą dla elektrycznego, współdzielonego pojazdu autonomicznego Renault EZ-GO, a swój pomysł przedstawić nie tylko w formie plansz łączących grafikę i opis, lecz także stworzyć krótki film na temat projektu. W pracy konkursowej uczestnicy mieli uwzględnić trendy w projektowaniu miast i usług mobilnych, a także potrzeby konkretnych użytkowników (tzw. person).
To, co podobało mi się w pracach, to myślenie o szerszym kontekście, o grupie docelowej i jej potrzebach, a także o ekologii. Natomiast zaskoczeniem było to, że poruszaliśmy się jednak bardziej w sferze budowli, mniej było myślenia o całej usłudze, o tym jak wygląda doświadczenie korzystania z samochodów autonomicznych – mówi Iga Mościchowska, jurorka konkursu.
Niektóre prace trudno było ocenić i porównywać między sobą, ponieważ różnią je skale: jedne projekty pokazują rozwiązania bardzo lokalnych problemów, a inne prezentują wielkie centra przesiadkowe przy lotniskach czy dworcach kolejowych – mówi Krzysztof Herman, juror konkursu.
Zwycięzcy konkursu zostaną ogłoszeni podczas uroczystego finału 5 czerwca br. w Warszawie. Pula nagród dla laureatów wynosi aż 35 tys. zł: 20 tys. zł za zdobycie pierwszego miejsca, 10 tys. zł za drugie miejsce i 5 tys. zł za trzecie. Oprócz podsumowania konkursu częścią wydarzenia będzie również panel dyskusyjny z udziałem ekspertów oraz ekspozycja i pokazowe przejazdy Renault EZ-GO.
Jury konkursu:
Vincent Carré – dyrektor w Grupie Renault odpowiedzialny za samochody elektryczne i nową mobilność
Wojciech Drzewiecki – Prezes Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar
Radosław Gajda – wykładowca historii architektury, autor wideobloga „Architecture is a good idea”
Krzysztof Herman – architekt krajobrazu, wykładowca akademicki
Małgorzata Kuciewicz – architektka, współtwórczyni grupy projektowej Centrala
Iga Mościchowska – Managing Partner i UX Director w firmie WitFlow, socjolożka, projektantka interakcji
i badaczka użyteczności
Agata Szczech – Dyrektor Komunikacji Terytorium East Renault