Projekt pn. Międzypokoleniowa kampania edukacyjna „Ekopokolenia. Mokradła - woda, życie, klimat” zostanie wsparty ponad 733 tys. zł (z Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego). Grupę docelową będzie stanowić 30 lokalnych społeczności w Polsce i w Norwegii, których bezpośrednim sąsiedztwem są obszary wodno - błotne. Celem prowadzonego do końca kwietnia 2024 r. przedsięwzięcia będzie uzyskanie większej świadomości ekologicznej lokalnych społeczności na temat usług ekosystemowych obszarów wodno-błotnych i konieczności ochrony takich miejsc w najbliższym sąsiedztwie.
Organizacją, która przeprowadzi kampanię jest Fundacja „Ziemia i Ludzie” we współpracy z partnerem zagranicznym: Inland Norway University of Applied Sciences (INN). Inicjatywa uzyskała finansowanie ze środków MF EOG w ramach programu: Środowisko, Energia i Zmiany Klimatu (w konkursie: Działania związane z ochroną środowiska i ekosystemów prowadzone przez NGO - Fundusz Małych Grantów Obok ww. dotacji uruchomione zostało także wsparcie z budżetu państwa (w wys. 15% całego przyznanego dofinansowania) tj. ok. 130 tys. zł.
Zaprzestanie niszczenia mokradeł i odtwarzanie tych już przekształconych - to zadania, które stają się niezbędne przy próbie ograniczenia kryzysu ekologiczno-klimatycznego oraz adaptacji do zmieniającego się środowiska. Mokradła pełnią ważne funkcje środowiskowe tj. zwiększają bioróżnorodność i stanowią ostoję dla płazów i ptaków, są kluczowe dla ochrony zasobów wody - mają cenne funkcje retencyjne oraz kumulują w znacznych ilościach dwutlenek węgla.
Ważna staje się więc także edukacja w tym zakresie. Międzypokoleniowa kampania informacyjno-edukacyjna FZiL ma pomóc przybliżyć temat usług ekosystemowych obszarów wodno-błotnych, walcząc jednocześnie z błędnym przekonaniem o ich nieużyteczności.
Całkowity koszt inicjatywy sięgnie ok. 956 tys. zł. W ramach kampanii zaplanowano m. in.: konferencję z seminarium dla Eko-Animatorów, międzypokoleniowe wykłady i warsztaty, akcję społeczną „Eko-pokolenia adoptują mokradła”, międzypokoleniowy konkurs fotograficzno-plastyczny, przygotowanie i publikację materiałów edukacyjno-promocyjnych, utworzenie portalu www z bazą wiedzy oraz akcję informacyjną w mediach cyfrowych i tradycyjnych.
Zdjęcia (1)
Źródło
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej
https://www.nfosigw.gov.pl/