Innowacyjne przedsięwzięcie, które pozwoli liniom zmniejszyć emisję CO2 o 270 tysięcy ton rocznie.
KLM wspólnie z dwoma firmami z sektora paliwowo-energetycznego - SkyNRG i SHV zadecydowały o budowie pierwszej w Europie fabryki, która będzie produkować zrównoważone paliwo lotnicze. Fabryka powstanie w Delfzijl (Holandia) w 2022 roku i jako pierwszy tego rodzaju obiekt w Europie, będzie produkować na dużą skalę - specjalne, przyjazne dla środowiska biopaliwo z odpadów pochodzących z okolicznych firm - zgodnie z koncepcją gospodarki okrężnej. Koncern SkyNRG jest inicjatorem projektu, KLM i SHV będą współpracować w tym przedsięwzięciu, a w przyszłości staną się głównymi odbiorcami produktów fabryki. KLM zobowiązał się, że przez najbliższe 10 lat od startu produkcji będzie kupował po 75 tysięcy ton zrównoważonego paliwa lotniczego rocznie, dzięki czemu obniży emisję CO2 o 200 tysięcy ton rocznie. To pierwsza linia lotnicza na świecie, która zdecydowała o inwestycji i wykorzystaniu biopaliwa na taką skalę. Budowa tego obiektu jest konkretnym krokiem w kierunku spełnienia ambicji KLM w zakresie zrównoważonego rozwoju. Przedsięwzięcie ma się także przyczynić do realizacji szerszej strategii wyznaczonej przez branżę transportową pod nazwą „Inteligentny i zrównoważony”
.
Firma SkyNRG, światowy lider na rynku biopaliw dla lotnictwa wraz z partnerami – KLM i SHV uruchomi pierwszą w Europie fabrykę produkującą zrównoważone paliwo lotnicze. Fabryka powstanie w Delfzijl w Holandii. Zakład produkcyjny będzie specjalizował się w produkcji wspomnianej SAF (sustainable aviation fuel = zrównoważone paliwo lotnicze), bioLPG i benzyny ciężkiej, wykorzystując jako surowiec - odpady (jak m.in. oleje odpadowe) - pochodzące z głównie z lokalnych zakładów przemysłowych. Będzie to pierwsza tego typu produkcja na świecie. SHV Energy, światowy lider w dystrybucji LPG, również zainwestuje w obiekt i będzie odbiorcą wyprodukowanego bioLPG.
Zrównoważone paliwo lotnicze to podstawowe rozwiązanie dla przemysłu lotniczego, które wraz z inwestycją w nowoczesną flotę i zwiększeniem wydajności operacyjnej, pozwoli w krótkim czasie ograniczyć emisję CO2. Jednak produkowane obecnie ilości takiego paliwa są niewystarczające. Nowy zakład produkcyjny to projekt firmy paliwowej SkyNRG, który będzie dedykowany do produkcji zrównoważonego paliwa lotniczego. Zakład będzie produkował rocznie 100 tysięcy ton przyjaznej środowisku kerozyny, której głównym odbiorcą będą linie KLM (z zamówieniem 75 tysięcy ton rocznie), a także 15 tysięcy ton bioLPG - jako produktu ubocznego produkcji. Oznacza to, że dzięki dodatkowej produkcji zrównoważonego paliwa, przemysł lotniczy będzie w stanie zmniejszyć emisję CO2 o 270 tysięcy ton rocznie.
Przedsięwzięcie jest ważnym krokiem zarówno dla ekologii, jak i przemysłu, ponieważ wykorzystuje konieczność redukcji emisji dwutlenku węgla, a z drugiej strony - rosnące zapotrzebowanie na zrównoważone paliwo lotnicze.
Redukcja CO2 o 85%
Surowcami używanymi do produkcji będą dające się wykorzystać pozostałości i odpady naturalne, takie jak m.in. zużyty olej kuchenny, oleje odpadowe, pochodzące głównie z firm i zakładów przemysłowych zlokalizowanych w okolicy. Obiekt będzie zasilany zrównoważonym wodorem, który jest wytwarzany przy użyciu wody i energii wiatrowej. Dzięki takim rozwiązaniom, wyprodukowane równoważone paliwo lotnicze pozwoli na redukcję emisji CO2 o co najmniej 85% w porównaniu z zastosowaniem tradycyjnych paliw kopalnych. Budowa tego obiektu jest w dużej mierze zgodna z celami zrównoważonego rozwoju KLM i stanowi ważny krok w kierunku wdrożenia szerszego planu działań w branży pod nazwą „Inteligentny i zrównoważony”, który został opracowany przez dwadzieścia wiodących organizacji transportowych i ośrodków naukowych. Amsterdamskie lotnisko Schiphol planuje również inwestować w rozwój tego obiektu. Więcej o fabryce w filmie tutaj.
„Jestem dumny z naszej współpracy z SkyNRG i SHV Energy przy rozpoczęciu projektu, w ramach którego powstanie pierwszy europejski zakład produkcji zrównoważonego paliwa lotniczego. Pojawienie się lotnictwa miało ogromny wpływ na świat, dając ludziom nowy sposób podróżowania. Ten przywilej idzie w parze z ogromną odpowiedzialnością wobec naszej planety. KLM traktuje to bardzo poważnie i dlatego od wielu lat inwestuje w zrównoważony rozwój. Dzięki wspólnej inicjatywie z naszymi partnerami, możemy zbudować fabrykę, która przyspieszy rozwój rynku biopaliw lotniczych. Od uruchomienia produkcji w 2022 roku, zakład będzie wytwarzał 100 tysięcy ton biopaliwa rocznie, z czego każdego roku KLM kupi 75 tysięcy ton. Realizowanie lotów z wykorzystaniem nowego paliwa pozwoli nam obniżyć całkowitą emisję CO2 o 200 tysięcy ton rocznie. Dla porównania, jest to tyle CO2, ile trafia do atmosfery w czasie 1000 lotów między Amsterdamem a Rio de Janeiro wykonywanych na tradycyjnej kerozynie.” – powiedział Pieter Elbers, Prezes i Dyrektor Generalny KLM
„Dziś mam zaszczyt oficjalnie rozpocząć nasz projekt i cieszy mnie fakt, że zrealizujemy go w Holandii i wraz z tak silnymi partnerami. Dla nas wszystkich to przedsięwzięcie jest ważnym kamieniem milowym w dalszym budowaniu rynku zrównoważonego paliwa lotniczego. Jesteśmy pierwszymi, którzy zrobili krok na taką skalę i mamy nadzieję, że posłuży to jako przykład dla całej branży w tworzeniu bardziej ekologicznej przyszłości lotnictwa komercyjnego.” – powiedział Maarten van Dijk, Dyrektor Wykonawczy SkyNRG.
„Jesteśmy dumni z naszej innowacyjnej współpracy z SkyNRG i KLM, dzięki której możemy mieć swój wkład w transformację energetyki. Ta inwestycja jest ściśle zgodna ze strategią SHV Energy mającą na celu dalszy wzrost udziału alternatywnych źródeł energii, wytwarzanych w sposób zrównoważony. Nasi klienci w Europie, z których wielu nie jest podłączonych do sieci gazu ziemnego, zaufali firmie SHV Energy, aby zaspokajać swoje potrzeby energetyczne w sposób wydajny, zrównoważony i bezpieczny. Jako pionierzy w dziedzinie bioLPG cieszymy się, że ten projekt zasili naszą roczną podaż o dodatkowe 15 tysięcy ton bioLPG. Oznacza to redukcję emisji CO2 o ponad 35 tysięcy ton.” – powiedział Bram Gräber, Prezes SHV Energy.
Paliwo, które spełnia najwyższe standardy ekologiczne
Firma SkyNRG powołała Niezależną Radę ds. Zrównoważonego Rozwoju, która bada, czy paliwo spełnia najwyższe standardy, kontrolując tym samym, że produkt wytwarzany z odpadów nie ma żadnego negatywnego wpływu na środowisko naturalne i uprawy żywności. W produkcji nie będą wykorzystywane żadne rośliny i surowce służące do produkcji żywności takie jak olej sojowy i olej palmowy, ani ich produkty pochodne.
W skład Rady wchodzą przedstawiciele WWF International, European Climate Foundation, Solidaridad Network i Uniwersytet w Groningen.
Co więcej, przedsięwzięcie otrzymało certyfikat od organizacji Roundtable on Sustainable Biomaterials (RSB), która gwarantuje najwyższy możliwy standard certyfikacji dla zrównoważonych paliw.
KLM pionierem w wykorzystaniu biopaliwa
KLM był pierwszą linią lotniczą, która w 2011 roku zaczęła wykorzystywać biopaliwa do lotów komercyjnych i od tamtej pory inwestuje i aktywnie wspiera rozwój tej dziedziny. Do roku 2017 linia wykonała już 1200 lotów, które odbyły się przy częściowym użyciu wspomnianego biopaliwa. Co więcej, KLM, jako jedyna linia europejska, lata na biopaliwie na wybranych dalekich trasach międzykontynentalnych. Od 2016 roku dotyczy to na przykład wszystkich lotów pomiędzy Los Angeles i Amsterdamem, których w samym 2018 roku linia odbyła 360. Nowe źródło dostaw pozwoli KLM wykorzystywać zrównoważone paliwo na większą skalę i zmierzać w kierunku całkowicie ekologicznego lotnictwa.
***
KLM
Od 100 lat Royal Dutch Airlines (Królewskie Holenderskie Linie Lotnicze) są pionierem w lotnictwie pasażerskim i najstarszą linią lotniczą na świecie, która nadal działa pod swoją oryginalną nazwą. KLM realizuje swoje cele w oparciu o główne wartości – wyjątkowa dbałość o klienta, innowacyjność, wysoka wydajność, godny zaufania serwis i najwyższej jakości produkty. KLM zajmuje obecnie pierwsze miejsce wśród linii europejskich pod względem punktualności (według FlightStats). Siatka bezpośrednich połączeń KLM z wylotem z Amsterdamu obejmuje aktualnie 165 destynacji. Linia oferuje loty dysponując nowoczesną flotą ponad 168 samolotów i zatrudnia 32 tysiące pracowników na całym świecie. W 2018 KLM przewiózł 34,1 miliona pasażerów. Sieć lotów KLM łączy Holandię ze wszystkimi kluczowymi regionami świata zarówno pod względem turystyki, jak i biznesu i jest potężnym silnikiem napędzającym holenderską gospodarkę. Linie KLM są obecne w czterech miastach w Polsce: Warszawie, Krakowie i Gdańsku, a od i maja b.r. – również we Wrocławiu. Ze wszystkich czterech miast w Polsce linia oferuje loty przez Amsterdam w świat.
Więcej informacji o KLM znajduje się na stronach: www.klm.com/corporate/en/, www.klm.pl, KLM Newsroom - https://nieuws.klm.com/en, Facebook, Twitter oraz KLM Blog - https://blog.klm.com/.
Air France KLM
Air France i KLM Royal Dutch Airlines tworzą jeden z największych sojuszy w transporcie lotniczym o globalnym zasięgu – Grupę AIR FRANCE KLM. Grupa AIR FRANCE KLM jest czołowym graczem w branży transportu lotniczego i niekwestionowanym liderem w obsłudze rejsów dalekiego zasięgu ze swoich lotnisk bazowych w Europie. Jej głównym obszarem działalności jest transport pasażerów, towarów oraz obsługa techniczna samolotów.
W 2019 roku, Grupa AIR FRANCE KLM oferuje pasażerom połączenia do 314 miast w 116 krajach, dysponując flotą 548 samolotów. W ubiegłym roku z jej usług skorzystało 101,4 mln pasażerów podróżując poprzez 2 lotniska bazowe (tzw. hub): Paris-Charles de Gaulle i Amsterdam-Schiphol, z których obie linie wykonują dziennie do 2300 lotów.
Do AIR FRANCE KLM należy wiodący w Europie program lojalnościowy Flying Blue, liczący 15 mln członków.
AIR FRANCE KLM wspólnie z partnerskimi liniami – Delta Air Lines i Alitalia – tworzą największe transatlantyckie joint venture, które obsługuje ponad 275 lotów dziennie między Europa a USA. Linie AIR FRANCE i KLM należą do sojuszu SkyTeam, który zrzesza 19 przewoźników lotniczych. Za pośrednictwem SkyTeam pasażerowie zyskują szeroki dostęp do globalnej sieci połączeń: ponad 14,5 tys. lotów dziennie, do 1150 miast, w 175 krajach.
Więcej informacji o AIR FRANCE i KLM oraz aktualne promocje na bilety lotnicze na stronie: www.airfrance.pl
i www.klm.pl. Informacje o Grupie AIR FRANCE KLM na www.airfranceklm.com