Jak w projekcie szkolnego pomieszczenia wykorzystać opony samochodowe? Co to jest moodboard? Jak powinna wyglądać świetlica wiejska przeznaczona dla różnych grup użytkowników? Na tego rodzaju pytania starali się odpowiedzieć uczestnicy warsztatów, które odbyły się w Poznaniu, Małogoszczu i Lipnicy. Były one nagrodą w konkursie „Zakręceni w przestrzeni”. Projekt edukacyjny pokazuje dzieciom i młodzieży, że mogą wpływać na swoje otoczenie, czyniąc je bardziej przyjaznym dla ludzi i środowiska.
Projekt „Zakręceni w przestrzeni” jest realizowany przez WSPÓLNIE – Fundację LafargeHolcim w ramach programu ECO-MIASTO.
Zadaniem uczestników konkursu „Zakręceni w przestrzeni” było zaproponowanie zmian w najbliższym otoczeniu – szkole, bibliotece, świetlicy czy domu kultury. Trzecia edycja konkursu była realizowana pod hasłem OD_NOWA, aby jeszcze bardziej zachęcić uczniów do wykorzystania materiałów ekologicznych, upcyclingu niepotrzebnych rzeczy oraz uwzględnienia w swoich koncepcjach zieleni.
Organizatorzy otrzymali ponad 200 prac stworzonych przez uczniów z 52 szkół w całej Polsce. Nagrodą dla zwycięskiego oraz wyróżnionych zespołów były granty na realizację projektów oraz warsztaty architektoniczne. Warsztaty odbyły się również w szkole, która nadesłała najwięcej prac konkursowych.
Wymarzony dom i moodboard
W Szkole Podstawowej nr 78 w Poznaniu nie brakuje kreatywnych uczniów – do konkursu „Zakręceni w przestrzeni” zgłoszono ponad 35 prac. Aktywność dzieci i młodzieży została nagrodzona warsztatami architektonicznymi, które odbyły się w trzech turach i były dostosowane do wieku uczestników.
Uczniowie klas 1-5 zaprojektowali swoje domy, a młodzież z klas 7-8 i trzeciej gimnazjum mieli okazję zobaczyć, czym jest moodboard i jak można go wykorzystać w codziennym życiu. Dowiedzieli się, że jest to doskonała metoda na zebranie inspiracji dla architekta, ale również świetny sposób na "uporządkowanie" własnych inspiracji, np. przy projektowaniu własnego pokoju.
Dwa pomysły na jedną salę
Dwa zespoły uczniów Szkoły Podstawowej w Małogoszczu zgłosiły różne projekty tego samego pomieszczenia. Każdy z nich był oryginalny, ale jak połączyć pomysły o odmiennym charakterze? Podczas warsztatów architektonicznych Dominika Janicka, architekt z Instytutu Design w Kielcach, starała się wspólnie z dziećmi wypracować kompromis, tak aby zaprojektowana przestrzeń spełniała oczekiwania obu grup.
Ciekawym elementem finalnego projektu jest wykorzystanie opon samochodowych. Posłużą one do stworzenia unikatowych mebli, m.in. siedzisk, stolików czy kwietników, które uczniowie wykonają z pomocą rodziców i nauczycieli.
Wiejska świetlica dla wszystkich
Grupa młodzieży z Lipnicy została wyróżniona w konkursie „Zakręceni w przestrzeni” za projekt wiejskiej świetlicy. Jury doceniło zarówno chęć zagospodarowania „niczyjego” miejsca, jak i to, że młodzi ludzie wykazali inicjatywę samodzielnie, bez pomocy dorosłych.
Podczas warsztatów architektonicznych, które służyły dopracowaniu projektu, głównym wyzwaniem było dostosowanie pomieszczenia do różnych grup użytkowników. Dlatego
w projekcie znalazł się kącik dla młodszych dzieci z książeczkami i pufami, przestrzeń ze stołem bilardowym czy rzutnik, który umożliwi organizację sensów filmowych.
w projekcie znalazł się kącik dla młodszych dzieci z książeczkami i pufami, przestrzeń ze stołem bilardowym czy rzutnik, który umożliwi organizację sensów filmowych.
Program ECO-MIASTO
Konkurs „Zakręceni w przestrzeni” stanowi część programu ECO-MIASTO organizowanego przez Ambasadę Francji w Polsce oraz Centrum UNEP/GRID-Warszawa. Celem projektu jest promowanie idei zrównoważonego rozwoju miast. Elementem tej koncepcji jest także tworzenie atrakcyjnych, przyjaznych mieszkańcom przestrzeni oraz wzmacnianie poczucia przynależności do miejsca zamieszkania. ECO-MIASTO jest realizowane we współpracy z Renault Polska, SAUR Polska, Grupą Saint-Gobain, Ceetrus Polska, Dalkią i TIRU, a także WSPÓLNIE – Fundacją LafargeHolcim.