BIG STAR, marka odzieżowa istniejąca na rynku od 40 lat, poinformowała o przystąpieniu do międzynarodowego programu Sklepy Wolne Od Futer (Fur Free Retailer). Podpisując oficjalną deklarację, marka zobowiązała się jednocześnie do nieużywania naturalnych futer w swoich produktach.
BIG STAR to popularna marka odzieżowa założona w 1979 roku. Obecnie posiada ponad 200 sklepów w całej Polsce, a także sklepy w Niemczech, na Słowacji i Białorusi. W zgodzie z przyjętymi przez siebie zasadami etycznego podejścia do biznesu, a także odpowiadając na aktualne trendy rynkowe oraz oczekiwania konsumentów, marka zobowiązała się do nieużywania prawdziwych futer w swoich kolekcjach. Tym samym BIG STAR dołączył do międzynarodowego programu Sklepy Wolne Od Futer.
– Odpowiedzialność za zwierzęta spoczywa na nas wszystkich. Mając poczucie tej odpowiedzialności, zdecydowaliśmy się na dołączenie do inicjatywy Sklepy Wolne Od Futer. Chcemy w ten sposób zwrócić uwagę konsumentów na los zwierząt futerkowych – im większa będzie świadomość problemu, tym ich życie może stać się lepsze. Dlatego z dumą ogłaszamy decyzję o przystąpieniu do grona marek wolnych od cierpienia – mówi Maciej Bugajny, specjalista ds. marketingu w firmie BIG STAR.
Program Sklepy Wolne Od Futer (ang. Fur Free Retailer) jest obecnie prowadzony w ponad 25 krajach na całym świecie. Ma na celu przekonywanie firm odzieżowych do rezygnacji z futer, a jednocześnie dostarczanie konsumentom rzetelnej informacji na temat polityki poszczególnych marek w tej kwestii. Program promuje wycofywanie ze sklepów odzieży i dodatków z prawdziwymi futrami, zaś klientom pozwala podejmować świadome i etyczne decyzje zakupowe. Koordynatorem inicjatywy jest koalicja Fur Free Alliance zrzeszająca organizacje zajmujące się ochroną i prawami zwierząt. W Polsce od 2013 r. program prowadzi Stowarzyszenie Otwarte Klatki.
– Zawsze ogromnie cieszy, gdy tak znana i działająca w wielu krajach marka jak BIG STAR opowiada się po stronie etycznej mody. Bez wątpienia jest to krok, który inni przedstawiciele polskiej branży odzieżowej powinni naśladować. Warto pamiętać, że 2/3 Polaków popiera wprowadzenie zakazu hodowli zwierząt na futra. Oznacza to, że dla przeważającej części konsumentów skład odzieży i dodatków jest istotny, a zawartość futer może być powodem do rezygnacji z zakupu – wyjaśnia Aleksandra Majchrzak, koordynatorka programu Sklepy Wolne Od Futer ze Stowarzyszenia Otwarte Klatki.
Marki i projektanci z całego świata nie mają wątpliwości, że w modzie nie ma dłużej miejsca na naturalne futra. Zarówno ze względu na dobro zwierząt, które są hodowane w dramatycznych warunkach powodujących cierpienie fizyczne i psychiczne, jak i ze względu na środowisko naturalne zanieczyszczane przez fermy i zakłady zajmujące się obróbką futer. Cierpią również mieszkańcy miejscowości znajdujących się w sąsiedztwie hodowli, które uniemożliwiają normalne funkcjonowanie społeczności, rozwój agrobiznesu i innych form ekologicznej działalności.
Obecnie program Sklepy Wolne Od Futer zrzesza blisko 1000 marek odzieżowych z całego świata. Wśród firm i projektantów, którzy dotychczas dołączyli do inicjatywy, są m.in. GUCCI, Armani, Michael Kors czy Hugo Boss. Ich pełna lista znajduje się na międzynarodowej stronie programu https://furfreeretailer.com/. Firmy zainteresowane przystąpieniem do programu mogą to zrobić poprzez kontakt podany na stronie https://www.otwarteklatki.pl/sklepy-wolne-od-futer/.
BIG STAR
Marka BIG STAR powstała w 1979 r. w Szwajcarii. Główną specjalnością marki jest odzież jeansowa, która na przestrzeni 4 dekad zyskała już miano kultowej, nie tylko w Europie, ale także w państwach Azji i Afryki. Poza jeansem, w ofercie BIG STAR znajduje sie kompleksowy wybór odzieży górnej oraz dodatków i akcesoriów. Przystąpienie BIG STAR do programu Sklepów Wolnych od Futer jest jednym z elementów uświetniających obchodzone w tym roku 40-lecie marki.
Stowarzyszenie Otwarte Klatki
Stowarzyszenie Otwarte Klatki powstało w 2012 roku, obecnie działa w kilkunastu miastach Polski oraz zagranicą. Jego celem jest walka o poprawę losu zwierząt hodowlanych. Otwarte Klatki dokumentują warunki chowu przemysłowego, publikują raporty ze swoich śledztw i lobbują na rzecz lepszej ochrony zwierząt hodowlanych. Stowarzyszenie realizuje i realizowało kampanie na rzecz zakazu hodowli zwierząt na futra, wycofania ze sprzedaży jaj z chowu klatkowego, zniesienia transportu długodystansowego zwierząt, czy zaprzestania okaleczania młodych prosiąt. Prowadzi też kampanie promujące dietę roślinną zarówno wśród firm, jak i konsumentów. W ramach projektu EA Funds Otwarte Klatki zostały uznane za jedną z najskuteczniejszych organizacji prozwierzęcych na świecie.
Otwarte Klatki | Open Cages
Celem Stowarzyszenia Otwarte Klatki jest zapobieganie cierpieniu zwierząt poprzez wprowadzanie systemowych zmian społecznych, dokumentowanie warunków chowu przemysłowego oraz edukację promującą pozytywne postawy wobec zwierząt. | Our goal is to prevent the suffering of animals through the introduction of systemic social change, documenting the conditions of factory farming and education to promote positive attitudes toward animals.