1. W jakim wieku Państwa podopieczni rozpoczynają edukację ekologiczną?
Zajęcia z zakresu edukacji ekologicznej prowadzimy dla wszystkich dzieci od 3 do 5 lat. Oczywiście są one dostosowane poziomem do danej grupy wiekowej.
2. Jakiego rodzaju zajęcia proponujecie dzieciom, aby ta edukacja była dla nich atrakcyjna, a jednocześnie jak najwięcej z niej zapamiętały?
Dzieci najlepiej uczą się poprzez pobudzanie wszystkich zmysłów. Dlatego oprócz zajęć w przedszkolu, zabieramy je na wycieczki, gdzie mogą spotkać na żywo różne zwierzęta i rośliny, dotknąć ich, pogłaskać, usłyszeć o nich ciekawe historie. Są także konkursy, przedstawienia i atrakcje, jak np. Dzień Marchewki czy Pierwszy Dzień Wiosny. Staramy się, aby program był atrakcyjny i zawierał dużo elementów zabawy, która sprawia dzieciom radość, dzięki czemu lepiej zapamiętują i przyswajają nową wiedzę. Wiele aktywności odbywa się na świeżym powietrzu, w ruchu, ponieważ propagujemy także zdrowy tryb życia, którego nieodłącznym elementem jest aktywność fizyczna. Od wielu lat, co roku, przystępujemy też do akcji edukacyjnej „Kubusiowi Przyjaciele Natury”, która ma na celu właśnie propagowanie wśród najmłodszych edukacji proekologicznej oraz aktywnego wypoczynku i zdrowego odżywiania. Otrzymane od organizatora bezpłatne materiały edukacyjne dostarczają nam pomysłów, np. do zajęć o chronionych gatunkach zwierząt i ptaków czy nauce segregowania śmieci. Poza tym nasze przedszkole, co roku uczestniczy w akcji „Sprzątanie Świata”, polegającej na tym, że dzieci sprzątają najbliższą okolicę. Organizujemy także w swojej placówce „tydzień bez zabawek”, kiedy to nasi podopieczni przez cały tydzień przynoszą z domu surowce wtórne, czyli po prostu śmieci, z których następnie robią zabawki. W tym czasie wszystkie inne zabawki są wynoszone. Ta akcja doskonale pobudza kreatywność i wyobraźnię, a jednocześnie wrażliwość i świadomość proekologiczną u najmłodszych.
3. Czy w kolejnych latach planujecie kontynuację tej tematyki w Państwa przedszkolu?
Jak najbardziej. To nieustannie aktualny temat, ponieważ zależy nam na tym, aby kolejne pokolenia były świadome tego, jak ważne jest środowisko naturalne naszej planety. Robimy to dla dobra naszych dzieci, ponieważ chcemy, aby w przyszłości oddychały czystym powietrzem, miały dostęp do czystej, wody pitnej i mogły spacerować po niezaśmieconych parkach czy lasach.
4. Czy miała Pani sygnały, że dzieci dzielą się nabytą wiedzą z rodzicami i próbują zachęcić ich np. do segregowania śmieci?
Wiem, że dzieci chętnie dzielą się nową wiedzą z rodzicami. To dobrze, bo nie we wszystkich domach zachowania proekologiczne są na porządku dziennym. Dlatego to właśnie najmłodszy członek rodziny, przynosząc z przedszkola konkretną, merytoryczną wiedzę np. na temat konieczności i sposobu segregowania śmieci czy oszczędzania energii może stać się motorem zmian. Warto, aby rodzice słuchali dziecka i umacniali jego proekologiczną postawę, co zachęci je do dalszej nauki. Zmiana zachowań w każdym kolejnym domu, ma duże znaczenie dla jakości życia w najbliższej okolicy, a z kolei poprawa warunków życia w danej okolicy przyczynia się do jego stopniowego polepszania na całej planecie.
5. Jakie miałaby Pani propozycje metod nauczania np. dla rodziców, którzy także chcieliby przekazać dzieciom zasady dbałości o środowisko, a przedszkole, do którego chodzą ich dzieci nie ma w ofercie takiej edukacji?
Przede wszystkim z edukacją dotyczącą dbałości o środowisko nie trzeba czekać aż dziecko pójdzie do przedszkola. Im wcześniej i im więcej dowie się na ten temat tym lepiej. Wcześnie wyrobione nawyki, np. zakręcania kranu przy myciu zębów czy gaszenia niepotrzebnego światła, pozostają z dzieckiem zwykle już na całe życie. Rodzice mogą stosować te same metody, którymi my posługujemy się naszej placówce. Spacery po parku, wycieczki do lasu, wakacyjny spacer po plaży czy wędrówka po górach, to doskonałe okazje do tego, aby dziecko usłyszało od nas jak ważna jest przyroda, dlaczego należy ją chronić i jak o nią zadbać. Pokazujmy przykłady dobre, np. karmniki dla ptaków, ale też złe, jak porzucone w lesie śmieci, jeśli na takie trafimy. Dla dziecka otaczający świat jest fascynujący i będzie chłonąć przekazywaną wiedzę. Można też, podobnie jak w naszym przedszkolu, kreatywnie wykorzystywać do zabawy surowce wtórne. Niedługo święta, wystarczy trochę brokatu, klej i już z nakrętki po butelce można zrobić piękną, niepowtarzalną ozdobę na choinkę. Doskonałą nauką jest też po prostu dawanie dobrego przykładu, czyli zachowywanie się tak, jak chcemy, aby zachowywało się nasze dziecko.