Przygotowanie do grudniowego posiedzenia Rady Europejskiej dotyczącego podwyższenia celu redukcyjnego UE do roku 2030, było głównym tematem spotkania wiceministra Adama Guibourgé-Czetwertyńskiego z przedstawicielami Komisji Europejskiej, które odbyło się 17 listopada 2020 r.
Jak podkreślał wiceminister Adam Guibourgé-Czetwertyński w celu sprostania szczególnie wysokim dodatkowym potrzebom inwestycyjnym w państwach członkowskich o niższych dochodach i wysokich kosztach transformacji, takich jak Polska, istotne jest utrzymanie liczby uprawnień CO2 co najmniej do roku 2030 zgodnie z ustaleniami z dotyczącymi dyrektywy EU ETS z października 2014 r.
„Jesteśmy gotowi zaakceptować wypełnienie części ciężaru zwiększonego celu UE poprzez rozszerzenie EU ETS na transport morski i lotniczy. Widzimy też duży potencjał redukcji przy stosowaniu bardziej rygorystycznych przepisów w budownictwie. Niemniej jednak realizując ambitne cele, powinniśmy podążać ścieżką sprawiedliwej i trwałej transformacji, która nie opiera się na kosztach najbiedniejszych i najsłabszych”- mówił wiceminister Adam Guibourgé-Czetwertyński.
W związku z zwiększeniem celów redukcyjnych, z racji specyfiki miksu energetycznego, Polska w porównaniu z innymi państwami członkowskimi będzie jednym z państw w najtrudniejszej sytuacji. Stąd jak podkreślał wiceminister Adam Guibourgé-Czetwertyński w trakcie grudniowego posiedzenia Rady Europejskiej powinny zostać ustalone elastyczne mechanizmy, które pomogą w znalezieniu najbardziej odpowiedniego sposobu redukcji emisji przez poszczególne państwa członkowskie zgodnie z Porozumieniem paryskim.
Rozmawiając o planach dotyczących redukcji emisji CO2 strona polska podkreśla, że poza określeniem poziomu samego celu, równie ważna jest decyzja o tym, jak go zrealizować, z jakimi wiąże się kosztami oraz jak wpłynie na PKB.
Jak podkreślał wiceminister Adam Guibourgé-Czetwertyński w celu sprostania szczególnie wysokim dodatkowym potrzebom inwestycyjnym w państwach członkowskich o niższych dochodach i wysokich kosztach transformacji, takich jak Polska, istotne jest utrzymanie liczby uprawnień CO2 co najmniej do roku 2030 zgodnie z ustaleniami z dotyczącymi dyrektywy EU ETS z października 2014 r.
„Jesteśmy gotowi zaakceptować wypełnienie części ciężaru zwiększonego celu UE poprzez rozszerzenie EU ETS na transport morski i lotniczy. Widzimy też duży potencjał redukcji przy stosowaniu bardziej rygorystycznych przepisów w budownictwie. Niemniej jednak realizując ambitne cele, powinniśmy podążać ścieżką sprawiedliwej i trwałej transformacji, która nie opiera się na kosztach najbiedniejszych i najsłabszych”- mówił wiceminister Adam Guibourgé-Czetwertyński.
W związku z zwiększeniem celów redukcyjnych, z racji specyfiki miksu energetycznego, Polska w porównaniu z innymi państwami członkowskimi będzie jednym z państw w najtrudniejszej sytuacji. Stąd jak podkreślał wiceminister Adam Guibourgé-Czetwertyński w trakcie grudniowego posiedzenia Rady Europejskiej powinny zostać ustalone elastyczne mechanizmy, które pomogą w znalezieniu najbardziej odpowiedniego sposobu redukcji emisji przez poszczególne państwa członkowskie zgodnie z Porozumieniem paryskim.
Źródło
Ministerstwo Klimatu
https://www.gov.pl/web/klimat