Umowa w tej sprawie została podpisana 29 grudnia 2017 r. przez NFOŚiGW i Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (NCBR) w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego. W wydarzeniu udział wziął wiceminister środowiska Paweł Sałek.
Wiceminister Paweł Sałek podkreślił, że rozwój transportu powinien odbywać się przy jednoczesnym ograniczeniu jego oddziaływania na środowisko.
„W zakorkowanych centrach miast problemem jest duże stężenie spalin emitowanych przez transport. Elektromobilność ma szansę przyczynić się do zniwelowania tych zanieczyszczeń oraz zmniejszenia hałasu” – powiedział.
Celem Programu BTP jest opracowanie innowacyjnego autobusu bezemisyjnego i zakup opracowanego prototypu przez miasta, które zawarły porozumienie z NCBiR (obecnie jest 27 Miast Partnerskich). Dzięki dofinansowaniu w latach 2019-2023 Miasta Partnerskie będą mogły kupić blisko 1000 takich pojazdów oraz zapewnić infrastrukturę do ich ładowania. Budżet przewidziany na realizację przedsięwzięć wynosi do 2,2 mld zł.
Przekazane w ramach Programu wsparcie umożliwi Beneficjentom unowocześnienie floty transportu zbiorowego, który będzie odpowiadać wymogom polityki środowiskowej wytyczanej przez Radę Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej, oraz przyczyni się do zmniejszenia emisji w obszarach ich działalności zanieczyszczeń powietrza.