Według badań zrealizowanych przez IBRiS na zlecenie Stowarzyszenia Otwarte Klatki aż 82,4% Polaków uważa, iż chów klatkowy nie zapewnia kurom odpowiednich warunków życia. Rosnąca świadomość konsumentów nie pozostaje bez odpowiedzi ze strony biznesu – już ponad 120 firm zdecydowało się zrezygnować z tzw. „trójek”. W tym gronie coraz częściej pojawiają się także sieci hoteli.
W trendzie uczestniczą najwięksi gracze – jaja z chowu klatkowego zdecydowały się wycofać sieci Marriott International i InterContinental Hotels. Decyzja jest globalna i dotyczy hoteli we wszystkich krajach. Podobny krok podjęła także sieć Scandic, która obecnie jest już w trakcie wdrażania zmiany – na poziomie globalnym proces ma się zakończyć do 2022 roku.
Często prace nad rezygnacją z jaj „trójek” rozpoczynają się stosunkowo wcześnie, a data graniczna ustalana jest na rok 2025 – taki termin wyznaczyły sobie Hotel Manor House SPA oraz hotele z grupy Louvre Hotel: Campanile oraz Golden Tulip. Natomiast sieć B&B Hotels postanowiła wyprzedzić konkurencję, deklarując całkowite wycofanie jaj klatkowych już od grudnia 2017 roku.
– Cieszy nas fakt, że kolejne hotele podejmują decyzję o rezygnacji z używania jaj z chowu klatkowego, odpowiadając tym samym na oczekiwania klientów, dla których rodzaj oferowanych w hotelowej restauracji jajek stanowi wskazówkę odnośnie ogólnej jakości usług– mówi Marta Jarosiewicz, Koordynatorka Kampanii Biznesowych ze Stowarzyszenia Otwarte Klatki – Mówimy tu o globalnym trendzie. Ludzie chcą zjeść dobrze, a jednocześnie nie mają ochoty przyczyniać się do cierpienia zwierząt. Takich osób jest z roku na rok coraz więcej – dodaje.
Zmiana świadomości konsumenckiej znajduje odzwierciedlenie w badaniach. Według wspomnianych badań IBRiS prawie 60% Polaków (58,4%) nie tylko dostrzega problemy związane z chowem klatkowym kur, ale także oczekuje od producentów żywności, restauracji i sieci handlowych wycofania pochodzących z takich hodowli jajek.
Również badania CBOS potwierdzają ten trend – od 2006 r. niemal trzykrotnie wzrosło znaczenie, czy jajka pochodzą z chowu klatkowego czy z chowów alternatywnych (z 13% do 35%). Zmalała za to liczba osób, które zwracają uwagę na cenę jaj – z 27% do 11%, a więc o ponad połowę.
Rosnąca świadomość społeczeństwa oraz kolejne deklaracje firm dotyczące wycofania „trójek” są efektem m.in. rozmów z przedstawicielami organizacji działających na rzecz zwierząt hodowlanych, zrzeszonych w koalicji Open Wing Alliance, w tym Stowarzyszenia Otwarte Klatki oraz Fundacji Alberta Schweitzera.
Deklaracja firmy:
Lista firm działających w Polsce, które rezygnują z jajek z chowu klatkowego:https://politykadobrostanu.pl/
Zdjęcia z hodowli klatkowej:https://www.flickr.com/photos/otwarteklatki/sets/72157665195187656
Zdjęcia z wylęgarni niosek: https://www.flickr.com/photos/otwarteklatki/albums/72157674602018897
Zdjęcia szczęśliwych kur: https://www.flickr.com/photos/otwarteklatki/albums/72157670837248725
Otwarte Klatki | Open Cages
Celem Stowarzyszenia Otwarte Klatki jest zapobieganie cierpieniu zwierząt poprzez wprowadzanie systemowych zmian społecznych, dokumentowanie warunków chowu przemysłowego oraz edukację promującą pozytywne postawy wobec zwierząt. | Our goal is to prevent the suffering of animals through the introduction of systemic social change, documenting the conditions of factory farming and education to promote positive attitudes toward animals.