Od 1 stycznia br. wszystkie produkty polskiego producenta słodyczy Colian są wolne od jaj pochodzenia klatkowego. Decyzję o ich wycofaniu firma podjęła we wrześniu 2018 r., kierując się troską o dobrostan zwierząt i chęcią propagowania świadomych wyborów konsumenckich. To pierwszy polski producent żywności, który w wyniku podpisanej deklaracji, już w 2019 r. wycofał całkowicie z produkcji tzw. jaja “trójki”.
Decyzję o wycofaniu jaj z chowu klatkowego podjęło już w sumie ponad 110 firm. Według danych Stowarzyszenia Otwarte Klatki, organizatora kampanii “Jak one to znoszą”, większość wprowadzanych przez firmy polityk polityki dobrostanu kur niosek zakłada wycofanie jaj klatkowych do 2025 roku. Firma Colian – właściciel marek takich jak Jutrzenka, czy Solidarność – podjęła natomiast decyzję o całkowitym zaprzestaniu stosowania w produkcji tego rodzaju jaj już od początku tego roku, czyli niespełna 4 miesiące po publikacji oświadczenia.
– Zanim złożyliśmy deklarację o rezygnacji z jaj z chowu klatkowego w produkcji od 1 stycznia 2019 roku, sprawdziliśmy możliwości i terminy efektywnego wdrożenia tego zobowiązania w życie. Okazało się, że cały proces można przeprowadzić szybko i skutecznie – mówi Jan Kolański, prezes spółki Colian Holding SA – Mamy sprawdzonych dostawców surowców wysokiej jakości, a proces technologiczny przy wymianie jaj na pochodzące z innego źródła nie wymagał modyfikacji. Nie było więc na co czekać – dodaje.
Decyzję o wycofaniu jaj “trójek” Colian uzasadnia, podobnie jak inne firmy, troską o dobrostan zwierząt, ale także chęcią propagowania wśród swoich konsumentów świadomego wybierania produktów z odpowiedzialnych źródeł.
– Funkcjonujemy w rzeczywistości coraz bardziej nieograniczonej konsumpcji, co nie pozostaje bez wpływu na środowisko naturalne i docelowo na życie każdego z nas. Jako firma odpowiedzialna społecznie staramy się przeciwdziałać negatywnym skutkom takiego stylu życia – komentuje Kolański – Rezygnacja z jaj z chowu klatkowegoto nasz wkład w polepszenie dobrostanu zwierząt. Konsumenci dokonują świadomych wyborów, chcemy więc, by nasze produkty były postrzegane jako te, których produkcja nie jest okupiona cierpieniem zwierząt – podsumowuje.
Jak podkreślają przedstawiciele firmy Colian, decyzja o wycofaniu jaj klatkowych została pozytywnie przyjęta przez konsumentów, co wynikać może m.in. z zadowolenia z braku zmiany w cenie produktów oraz ich jakości.
Według badania IBRiS z lutego ubiegłego roku, zrealizowanego na zlecenie Stowarzyszenia Otwarte Klatki, aż 82,4% Polaków uważa, że hodowla klatkowa kur nie zapewnia im odpowiednich warunków. 58,4% społeczeństwa jest z kolei zdania, że producenci żywności, restauracje i sieci handlowe powinny wycofać jajka z chowu klatkowego.
– Chów klatkowy kur niosek wiąże się nierozerwalnie z ich ogromnym cierpieniem. Zwierzęta te nie mają dostępu do świeżego powietrza ani naturalnego światła, a całe życie spędzają na powierzchni wielkości kartki A4 – mówi Maria Madej ze Stowarzyszenia Otwarte Klatki – Cieszymy się, że deklaracje firm zaczynają już teraz realnie wpływać na los kur. Postawa firmy Colian to zdecydowanie przykład dla pozostałych graczy na rynku, którzy jeszcze zastanawiają się nad wprowadzeniem polityki wycofania jaj “trójek” – dodaje.
Na pytanie o to, czy inni producenci żywności powinni również dołączyć do trendu wycofywania jaj pochodzenia klatkowego, Jan Kolański odpowiada krótko: Każda zmiana na lepsze zawsze powinna być brana pod uwagę i w miarę możliwości szybko wprowadzana w życie.
Deklaracja firmy:
Lista firm działających w Polsce, które rezygnują z jajek z chowu klatkowego:https://politykadobrostanu.pl/
Zdjęcia z hodowli klatkowej:https://www.flickr.com/photos/otwarteklatki/sets/72157665195187656
Zdjęcia szczęśliwych kur: https://www.flickr.com/photos/otwarteklatki/albums/72157670837248725
Otwarte Klatki | Open Cages