Dzięki finansowemu wsparciu NFOŚiGW Miasto Mysłowice (woj. śląskie) usunie 8 tys. ton toksycznych odpadów zgromadzonych na nielegalnym składowisku. Fundusz przeznaczy na to zadanie ok. 44,7 mln zł. Całość przedsięwzięcia to koszt ponad 89 mln zł.
Realizacja przedsięwzięcia pn. Usunięcie i gospodarowanie odpadami, w tym odpadami niebezpiecznymi zmagazynowanymi w Mysłowicach przy ul. Brzezińskiej 50, zostanie dofinansowana przez NFOŚiGW dotacją w ramach Programu Priorytetowego Usuwanie porzuconych odpadów.
Niebezpieczne odpady zgromadzone na terenie jednej z lokalnych działek, stanowią potencjalne zagrożenie dla mieszkańców, tym bardziej, że składowisko znajduje się blisko centrum miasta. Substancje zmagazynowane w sposób nieprawidłowy są przechowywane w nieszczelnych pojemnikach typu mauzer i metalowych beczkach ułożonych niestabilnie (jedna na drugiej).
Pojemniki z toksycznymi substancjami (polichlorowane bifenyle- PCB, azbest i przeterminowane środki ochrony roślin) umieszczone są bezpośrednio na podłożu, również w miejscach nieutwardzonych.
Celem projektu, który potrwa do listopada br., będzie ograniczenie zagrożenia dla życia i zdrowia mieszkańców Mysłowic oraz eliminacja zagrożenia nieodwracalnymi szkodami dla środowiska.
Umowa potwierdzająca dofinansowanie przedsięwzięcia została podpisana 13 maja br.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej
https://www.nfosigw.gov.pl/