Sieć hoteli Best Western zadeklarowała całkowite wycofanie jaj z chowu klatkowego do 2025 roku. Decyzję poprzedziła międzynarodowa kampania obrońców zwierząt, protestujących przeciwko okrutnym warunkom na fermach będących dostawcami sieci.
Polityka dotycząca jaj “trójek” obowiązywać będzie we wszystkich 4500 hotelach Best Western w prawie 100 krajach. Obejmie nie tylko jaja całe, ale także półprodukty, w których się one znajdują. Firma zobowiązała się ponadto do corocznego raportowania postępów z wprowadzania decyzji w życie.
Kampania postulująca podjęcie przez sieć Best Western powyższej decyzji rozpoczęła się w maju w wyniku współpracy 63 organizacji działających na rzecz ochrony zwierząt zrzeszonych w koalicji Open Wing Alliance (w Polsce koalicję reprezentują m.in. Stowarzyszenie Otwarte Klatki oraz Fundacja Alberta Schweitzera). Wcześniej sieć postanowiła wycofać jaja z chowu klatkowego, ale wyłącznie na terenie Francji.
– Odcięcie się od hodowli klatkowej kur to wyraz troski firmy o dobrostan zwierząt i jakość oferowanych produktów, ale także o swoją odpowiedzialność społeczną i wpływ wywierany na otoczenie – mówi Marta Cendrowicz, dyrektorka kampanii korporacyjnych Stowarzyszenia Otwarte Klatki – Cieszymy się, że sieć Best Western postanowiła uspójnić swoją politykę w tym zakresie na poziomie globalnym, odpowiadając tym samym na oczekiwania reprezentowanych przez nas konsumentów, dla których los zwierząt nie jest obojętny – dodaje.
Jak wynika z badań IBRiS przeprowadzonych w 2018 roku, Polacy są bardzo krytyczni wobec hodowli klatkowej - aż 82,4% społeczeństwa jest zdania, że nie zapewnia ona kurom odpowiednich warunków, a 58,4% uważa, że producenci żywności, restauracje i sieci handlowe powinny wycofać jajka z chowu klatkowego.
Sieć Best Western dołączyła do ponad 1500 firm na całym świecie, które zrezygnowały ze wspierania swoimi produktami chowu klatkowego, w tym takich gigantów jak Hilton, Marriott International, AccorHotels, InterContinental Hotels Group, Carnival Corporation, Norwegian Cruise Lines, General Mills, Unilever, Nestle, Lidl, Aldi, Aramark, Sodexo oraz Compass Group.
W Polsce decyzję taką podjęło już 130 firm - ich pełną listę znaleźć można na stronie https://politykadobrostanu.pl/.
Deklaracja sieci Best Western: https://www.bestwestern.com/en_US/about/press-media/best-western-overview.html
Zdjęcia z protestu pod hotelem Best Western:
https://drive.google.com/drive/folders/1U5QD_UbCnUB3N5sHqz0W-5gmsaL-1yWm?usp=sharing
Zdjęcia z hodowli klatkowej: https://www.flickr.com/photos/otwarteklatki/sets/72157665195187656
Zdjęcia szczęśliwych kur: https://www.flickr.com/photos/otwarteklatki/sets/7215767083724872
O Open Wing Alliance
Open Wing Alliance jest międzynarodową koalicją zrzeszającą organizacje działające na rzecz ochrony zwierząt, skupioną na tworzeniu wspólnego frontu na rzecz zakończenia chowu klatkowego kur niosek na świecie. Utworzona w 2016 roku przez The Humane League koalicja stała się globalną siłą napędzaną przez 63 organizacje członkowskie wspólnie zmieniające sposób, w jaki największe firmy traktują zwierzęta i wyznaczające nowe, lepsze standardy dobrostanowe zarówno na rynkach lokalnych jak i ogólnoświatowych. W Polsce koalicję reprezentują m.in. Stowarzyszenie Otwarte Klatki oraz Fundacja Alberta Schweitzera.