Kompania Piwowarska wspiera kampanię społeczną FASOFF, której założeniem jest uświadamianie wszystkim ludziom nieodwracalnych skutków, jakie niesie za sobą spożywanie alkoholu przez kobietę w ciąży – nawet „symboliczną kroplę” – która ma wpływ na zdrowie dziecka i może być przyczyną FAS.
– Od 10 lat prowadzimy działania komunikacyjne w mediach oraz w internecie skierowane do przyszłych mam i ich otoczenia, takie jak np. zamieszczanie oznaczeń „W ciąży nie piję alkoholu” na opakowaniach i w reklamach. Informacje dotyczące szkodliwości spożywania alkoholu w ciąży można znaleźć także na naszej edukacyjnej stronie abcalkoholu.pl oraz dzięki akcjom prowadzonym we współpracy z różnymi partnerami np. placówkami medycznymi – komentuje Grzegorz Adamski, kierownik ds. public affairs i zrównoważonego rozwoju w Kompanii Piwowarskiej. W ubiegłym roku aż 273 tys. osób zostało zaangażowanych w nasze programy związane z odpowiedzialnością społeczną – są wśród nich również aktywności przestrzegające przed spożywaniem alkoholu w ciąży – dodał.
O kampanii FASOFF
Na potrzeby kampanii stworzono nietypowy sklep internetowy (www.fasoff.pl) z produktami dla dzieci, które w rzeczywistości nie istnieją i nie można ich kupić, ponieważ witryna ma wymiar czysto edukacyjny.
– W całym projekcie chodzi o to, że poprzez dość mocne komunikaty i wizualizację kampanii chcemy zwrócić uwagę na problem jakim jest FAS. Wszyscy się zgodzą z tym, że nikt nie chce częstować dziecka alkoholem, więc rzeczy, które znajdują się w sklepie również symbolizują coś, czego nie chcemy dać dziecku – niechcianą wyprawkę nawiązującą do Spektrum Płodowych Zaburzeń Alkoholowych. Za to po kliknięciu na wybrany produkt pojawia się jedna z informacji nt. FAS – uzupełnia Grzegorz Adamski.
Kampanii FASOFF towarzyszy również spot edukacyjny, który przedstawia zupełnie naturalną i dość częstą sytuację – rodzice, spodziewający się dziecka rozpakowują prezenty od przyjaciół po przyjęciu na cześć oczekiwanego przez nich potomka. W trakcie oglądania podarunków, mąż podaje ciężarnej żonie kieliszek wina, który ma ją zrelaksować po intensywnym wieczorze, i trafiają na „prezent” ze strony fasoff.pl – czarne śpioszki od przyjaciół z nadrukiem Mamo. Kocham Cię. A Ty? W role rodziców wcielili się pro publico bono Aleksandra Radomska (blogerka) oraz Adam Mortas (łódzki aktor i wokalista).
Logotypem kampanii jest dziecięcy smoczek z napisem FASO/FF, gdzie O/FF w oczywisty sposób nawiązuje do symbolu procentów, a słowo OFF z języka ang. nawiązuje do wyłączenia, byciem poza.
Czym jest FAS?
FAS (ang. Fetal Alcohol Syndrome) to zaburzenia neurorozwojowe, które są skutkiem działania alkoholu na płód w okresie prenatalnym. Alkohol uszkadza układ nerwowy i narządy wewnętrzne. To zmiany nieodwracalne i nieuleczalne. Dzieci dotknięte FAS rozwijają się inaczej niż ich rówieśnicy. Często są drobniejsze, mają charakterystyczne rysy twarzy. Występują u nich problemy z funkcjonowaniem zmysłów i odruchami. Zachowują się w sposób niezrozumiały dla otoczenia – trudno im odnaleźć się w świecie zasad i norm społecznych, czy uczyć się na podstawie doświadczenia i poruszać się w świecie własnych emocji. Wiele z nich nigdy nie osiągnie samodzielności, czasem mówi się o nich „wieczne dzieci”.
O fundacji „Dom w Łodzi”
Fundacja „Dom w Łodzi” powstała w 2006 roku. Prowadzi pierwszy i jak na razie jedyny w Polsce niepubliczny dom dziecka dla chorych dzieci. Mieszkają w nim niepełnosprawne i porzucone dzieci, które wymagają stałej opieki medycznej, specjalistycznej aparatury, leków i systematycznej, codziennej rehabilitacji. Dla wielu z nich problemem jest m.in. FAS, czyli alkoholowy zespół płodowy. „Dom w Łodzi” prowadzi wiele różnych działań na rzecz dzieci niepełnosprawnych i zagrożonych wykluczeniem. Więcej na https://www.domwlodzi.org/
Kompania Piwowarska skupia trzy browary o wieloletniej historii: Tyskie Browary Książęce (rok założenia - 1629), Browar Dojlidy w Białymstoku (1768) i Lech Browary Wielkopolski w Poznaniu (1895). To w nich warzymy najchętniej wybierane przez Polaków piwa, między innymi: Żubra, Tyskie, Lech, Dębowe, Redd’sa oraz kolekcję specjalności Książęcego. Sprawdzone receptury, naturalne składniki, nieskazitelna czystość w naszych browarach a przede wszystkim umiejętności doświadczonych piwowarów – to wszystko sprawia, że warzone przez nas piwa są cenione w Polsce i za granicą.
Jako firma odpowiedzialna społecznie troszczymy się o ludzi i środowisko wokół nas. Realizując naszą strategię zrównoważonego rozwoju promujemy odpowiedzialność i umiar w spożywaniu alkoholu, szkolimy sprzedawców, oszczędzamy wodę i energię, wspieramy rozwój naszych partnerów biznesowych i angażujemy się w wolontariat. Mamy zaszczyt być sponsorem wielu lokalnych drużyn.
15 lat temu umożliwiliśmy zwiedzanie Tyskich Browarów Książęcych, gdzie można na żywo zobaczyć, jak warzymy piwo, i poznać historię piwowarstwa w tutejszym Muzeum. Wizyty w browarze można rezerwować przez stronę www.zwiedzbrowar.pl.