W trzeciej edycji konkursu „Zakręceni w przestrzeni” realizowanej pod hasłem OD_NOWA przyznano siedem nagród w kategorii szkół podstawowych oraz nagrodę główną za projekt „Zielono nam” i cztery wyróżnienia w kategorii szkół ponadpodstawowych. Jury wybrało najlepsze z ponad 200 prac nadesłanych przez uczniów 52 szkół.
Konkurs „Zakręceni w przestrzeni” został zorganizowany przez WSPÓLNIE – Fundację LafargeHolcim w ramach projektu ECO-MIASTO. Zadaniem uczestników było przedstawienie pomysłu zmian w najbliższym otoczeniu, tak aby tworzyć bardziej przyjazną i ekologiczną przestrzeń.
Konkurs „Zakręceni w przestrzeni” pozwala dzieciom i młodzieży poznać sposoby na kształtowanie swojego najbliższego otoczenia, a także budować poczucie estetyki przestrzeni, w której żyją. Oprócz tego celem projektu jest również metamorfoza oraz tworzenie nowych, przyjaznych miejsc w szkole i nie tylko.Trzecia edycja konkursu była realizowana pod hasłem OD_NOWA, aby jeszcze bardziej zachęcić uczniów do wykorzystania materiałów ekologicznych, upcycling’u niepotrzebnych rzeczy oraz uwzględnienia w swoich koncepcjach zieleni.
Zadaniem uczestników konkursu było zaproponowanie zmian w najbliższym otoczeniu
– szkole, bibliotece, świetlicy czy domu kultury. Organizatorzy otrzymali ponad 200 prac stworzonych przez uczniów z 52 szkół w całej Polsce. Konkurs odbył się w dwóch kategoriach: szkoły podstawowe z podziałem na klasy 1-3 oraz klasy 4-6 i szkoły ponadpodstawowe. Jury podkreśliło duży postęp w jakości przygotowywanych prac, filmów i prezentacji. Ze względu na wysoki poziom prac jury postanowiło przyznać aż cztery nagrody wśród uczniów klas 4-6.
– szkole, bibliotece, świetlicy czy domu kultury. Organizatorzy otrzymali ponad 200 prac stworzonych przez uczniów z 52 szkół w całej Polsce. Konkurs odbył się w dwóch kategoriach: szkoły podstawowe z podziałem na klasy 1-3 oraz klasy 4-6 i szkoły ponadpodstawowe. Jury podkreśliło duży postęp w jakości przygotowywanych prac, filmów i prezentacji. Ze względu na wysoki poziom prac jury postanowiło przyznać aż cztery nagrody wśród uczniów klas 4-6.
Szkoły podstawowe
Zadaniem uczniów szkół podstawowych było przedstawienie swoich projektów zmian w najbliższym otoczeniu w formie prac plastycznych. Jury wyłoniło w sumie siedmioro laureatów. Autorzy zwycięskich prac otrzymali zestawy LEGO Architecture oraz książki o architekturze. Dodatkowo Szkoła Podstawowa nr 78 w Poznaniu zgłosiła największą ilość prac plastycznych i otrzyma nagrodę w postaci warsztatów architektonicznych.
Szkoły ponadpodstawowe
Młodzież ze szkół ponadpodstawowych startowała w kilkuosobowych zespołach. Uczniowie mogli przedstawić swoje projekty w jednej z wybranych form – prezentacji, filmu lub makiety. Szczególne uznanie jury zdobył pomysł uczniów Liceum Ogólnokształcącego w Małogoszczu „Zielono nam”. Autorzy zwycięskiego projektu otrzymają 10 tys. zł na jego realizację. Dodatkowo jury przyznało cztery wyróżnienia – na realizację tych pomysłów uczniowie otrzymają po 5 tys. zł.
Lista laureatów
I. Szkoły podstawowe
Klasy 1-3
-
Alicja Klabacha, klasa I - Szkoła Podstawowa nr 38 w Bydgoszczy
-
Franciszek Kubiak, klasa III - Szkoła Podstawowa nr 78 w Poznaniu
-
Maja Walochnik, klasa II - Szkoła Podstawowa im. Powstańców Śląskich w Nędzy
Klasy 4-6
-
Maja Wojtowicz, klasa VI - Szkoła Podstawowa w Bolesławcu
-
Wojciech Kwiecień, klasa IV - Zespół Placówek Integracyjnych w Kowali
-
Zofia Kwiatkowska, klasa VI - Zespół Szkół w Barcinie
-
Milena Gędłek, klasa IV - Szkoła Podstawowa w Rudawie
Szkoła Podstawowa nr 78 w Poznaniu zgłosiła największą ilość prac plastycznych i otrzyma nagrodę w postaci warsztatów architektonicznych.
II. Klasy 7-8 oraz szkoły ponadpodstawowe
NAGRODA GŁÓWNA 10 000 zł:
Liceum Ogólnokształcące w Małogoszczu
Zielono nam: Matylda Maliszewska, Szymon Olesiński, Julia Szymkiewicz, Julia Bebel, Kacper Szymkiewicz. Opiekunowie: Magdalena Łabędzka-Piróg, Magdalena Chrabąszcz
Jury nagrodziło szkołę w Małogoszczu, która w bardzo kreatywny sposób podeszła do zagadnień konkursu oraz podjęła istotny problem ginącego gatunku pszczół, jak również zaangażowała w projekt seniorów. Jury doceniło fakt, iż projekt ma służyć nie tylko uczniom, lecz także środowisku.
NAGRODY WYRÓŻNIENIA po 5.000 zł:
-
Szkoła Podstawowa w Małogoszczu: dwa zespoły, które zaproponowały metamorfozę tego samego pomieszczenia. Zespół: Marcelina Chełmińska, Katarzyna Nogaj, Aleksandra Rachuba, Emilia Rachuba, Hanna Skrobot, Alicja Siedlecka. Zespół 2: Mateusz Dąbek, Gabriel Piasecki, Jakub Piotrowski, Jan Strojny, Jan Zaborowicz. Opiekun: Dorota Kosik
Jury postanowiło przyznać ex aequo jedno wyróżnienie dla dwóch zespołów. Dwa projekty dotyczą tej samej przestrzeni. Projekty były przedstawione w bardzo kreatywny sposób, dodatkowo jury dostrzega potencjał we współpracy dwóch grup, które finalnie zrealizują jeden projekt łączący potrzeby dwóch grup użytkowników.
-
I LO w Dębicy. Zespół: Julia Jamróz, Weronika Jamróz, Jagoda Misiewicz, Maryla Podlasek Opiekun: Stanisław Borek
Jury doceniło zwrócenie przez uczniów uwagi na potencjał mało popularnego miejsca, jakim jest szatnia. Na jury zrobiło wrażenie, jak można zagospodarować tą przestrzeń, aby łączyła uczniów. Dodatkowo zespół prawidłowo wygospodarował strefy i przygotował bardzo dobrą prezentację.
-
Szkoła Podstawowa nr 1 w Barcinie. Zespół: Zuzanna Krych, Aleksandra Kazek, Wiktoria Kaśków, Klaudia Rybczyńska, Katarzyna Brzozowska, Julia Robaczewska. Opiekun: Anna Lewandowska
Wyróżnienie przyznane za całościowe ujęcie tematu zagospodarowania przestrzeni przed szkołą poprzez działania punktowe. Zespół wykazał się dużą wrażliwością na potrzeby użytkowników.
-
Młodzież z Lipnicy. Zespół: Kamil Chróst, Bartek Grabowski, Patrycja Grabowska, Michał Garncarski, Adam Walczyński.
Wyróżnienie za ciekawą transformacje „niczyjego” miejsca, jakim jest świetlica wiejska. Zastosowano proste zabiegi aranżacyjne, które mogą zaowocować pozytywną zmianą. Projekt jest dedykowany wielu grupom i ma duży potencjał w małej miejscowości. Plus za wzięcie sprawy w swoje ręce przez młodzież, bez wsparcia osób dorosłych.