29 września pod sklepem Krakowskiego Kredensu na ul. Floriańskiej w Krakowie odbędzie się happening informacyjny organizowany przez Stowarzyszenie Otwarte Klatki. Organizacja od dwóch miesięcy prowadzi kampanię skierowaną do klientów firmy, która ma uświadomić ich, z jakich hodowli pochodzą jajka będące składnikami produktów marki.
Planowane wydarzenie to już trzecia demonstracja, na której aktywiści Stowarzyszenia Otwarte Klatki będą rozdawać ulotki informacyjne oraz rozmawiać z klientami Krakowskiego Kredensu na temat warunków, w których przetrzymywane są zwierzęta w chowie klatkowym. Celem kampanii jest nakłonienie firmy do wycofania tzw. jaj “trójek” z łańcucha produkcji.
– Krakowski Kredens reklamuje swoje produkty jako wysokojakościowe produkty premium, nie wspomina jednak, skąd pochodzą jaja będące składnikami makaronów i słodyczy. Ukrywa tym samym przed swoimi klientami fakt, że zgadza się okrutne warunki hodowli klatkowej, w której kury nigdy nie mogą wyjść z klatki na powietrze, nie grzebią w ziemi, nie widzą słońca, chorują, a także wzajemnie wydziobują sobie pióra oraz kaleczą sięz powodu ogromnego stresu – mówi Marta Cendrowicz, koordynatorka kampanii Jak One To Znoszą ze Stowarzyszenia Otwarte Klatki.
Według badań opinii społecznej IBRiS przeprowadzonych w lutym br., Polacy są przeciwni hodowli klatkowej - 82,4% uważa, że chów klatkowy nie zapewnia kurom odpowiednich warunków życia. Te same badania wskazują, że aż 58,4% Polaków uważa, że producenci żywności, restauracje i sieci handlowe powinny wycofać jajka z chowu klatkowego. Również najnowsze badania CBOS potwierdzają, że przy codziennych wyborach zakupowych Polacy kierują się częściej empatią niż ceną produktów - według badań większa część konsumentów zwraca przy zakupie jaj uwagę na warunki chowu kur (35%), niż na cenę produktu (11%), a nawet datę ważności (32%), czy jakikolwiek inny aspekt.
Rosnąca świadomość konsumencka wpływa na decyzje biznesowe największych graczy na rynku spożywczym - już ponad 100 firm w Polsce zadeklarowało się wycofać ze swoich produktów lub ze swojej oferty jaja pochodzące z chowu klatkowego, mając na względzie dobrostan zwierząt i oczekiwania klientów. Wśród firm, które podjęły tę decyzję i wpisały się w nowe standardy polityki odpowiedzialności społecznej biznesu, znajdują się m.in. Biedronka, Carrefour, Unilever, Nestlé, WSP Społem (Majonez Kielecki) czy Taurus.
– Firma Krakowski Kredens, mimo rozmów ze Stowarzyszeniem Otwarte Klatki i otrzymania materiałów ukazujących okrutne warunki panujące w hodowli klatkowej, pozostaje obojętna wobec tematu dobrostanu zwierząt, budząc tym samym wątpliwości co do jakości oferowanych produktów – komentuje Marta Cendrowicz – To już najwyższa pora, by Krakowski Kredens wsłuchał się w głos konsumentów, którzy w większości nie godzą się na przetrzymywanie kur w ciasnych klatkach i podjął decyzję o wycofaniu z jaj “trójek” ze swojego łańcucha produkcji na rzecz bardziej etycznych alternatyw – dodaje.
Kolejny happening informacyjny Stowarzyszenia Otwarte Klatki odbędzie się w najbliższą sobotę 29 września o godzinie 11:00 pod Krakowskim Kredensem na ulicy Floriańskiej 42 w Krakowie. Aktywiści zbierają też podpisy pod internetową petycją kierowaną do firmy.
###
Dodatkowe materiały:
Lista firm działających w Polsce, które rezygnują z jajek z chowu klatkowego: https://www.otwarteklatki.pl/te-firmy-zrezygnowaly-z-jaj-klatkowych/
Zdjęcia z hodowli klatkowej: https://www.flickr.com/photos/otwarteklatki/sets/72157665195187656
Zdjęcia szczęśliwych kur: https://www.flickr.com/photos/otwarteklatki/sets/72157670837248725
Otwarte Klatki | Open Cages
Celem Stowarzyszenia Otwarte Klatki jest zapobieganie cierpieniu zwierząt poprzez wprowadzanie systemowych zmian społecznych, dokumentowanie warunków chowu przemysłowego oraz edukację promującą pozytywne postawy wobec zwierząt. | Our goal is to prevent the suffering of animals through the introduction of systemic social change, documenting the conditions of factory farming and education to promote positive attitudes toward animals.