W trakcie premiery kolekcji wiosna/lato 2020 Stella Mccartney zaprezentowała przełomowy materiał KOBA® Fur-Free Fur – pierwsze na świecie futro wyprodukowane w oparciu o surowce pochodzenia roślinnego. Jest to etyczna i ekologiczna alternatywa dla futra zwierzęcego.
Sztuczne futra obecne są na rynku już od wielu lat, jednak KOBA® Fur-Free Fur jest wyjątkowe. Wytwarzane jest ono z poliestru pochodzącego z recyklingu oraz z włókien roślinnych DuPont™ Sorona®. Materiał Sorona® jest w 37% oparty na produktach pochodzenia roślinnego, co oznacza, że przy jego produkcji zużywa się do 30% mniej energii i wytwarza do 63% mniej gazów cieplarnianych, niż w przypadku produkcji konwencjonalnych materiałów syntetycznych. Dodatkowo futro może być łatwo poddane recyklingowi, co zwiększa jego przyjazność dla środowiska.
Stella McCartney jest bardzo podekscytowana wynalazkiem, który wprowadziła do swoich kolekcji. Według projektantki jest to kolejny duży krok ku modzie przyszłości – ekologicznej i wolnej od produktów pochodzenia zwierzęcego.
Renee Henze, dyrektor marketingu globalnego DuPont Biomaterials, komentuje: Stella McCartney przewodzi branży, która obecnie w coraz większym stopniu odchodzi od stosowania futer naturalnych, a dzięki tej współpracy jej wartości związane z dobrostanem zwierząt oraz ze zrównoważonym rozwojem mogą iść ze sobą w parze. Spodziewamy się, że sztuczne futro KOBA® przyczyni się do wzrostu akceptacji i wykorzystywania bioproduktów w przemyśle tekstylnym i branży odzieżowej.
W związku z rosnącą świadomością problemów etycznych i ekologicznych związanych z pozyskiwaniem futer naturalnych, coraz więcej marek odzieżowych i projektantów odchodzi od wykorzystywania tego surowca w swoich kolekcjach. Takim decyzjom sprzyja rozwój technologii produkcji futer syntetycznych, które wyglądem i właściwościami coraz bardziej przypominają futro zwierzęce, a także – jak wynalazek wykorzystany przez Stellę McCartney – stają się coraz bardziej ekologiczne.
– Decyzje firm odzieżowych są bardzo ważnym czynnikiem mającym wpływ na życie i cierpienie milionów zwierząt na całym świecie. Dlatego właśnie deklaracje takich marek jak Prada, Versace czy Burberry o wycofaniu z ich kolekcji futer naturalnych, są tak istotne. Przyczyniają się do rozwoju etycznej i ekologicznej mody – komentuje Aleksandra Bujalska ze Stowarzyszenia Otwarte Klatki – Obecnie w międzynarodowym programie Fur Free Retailer znajduje się ponad 1000 marek i projektantów i liczba ta nieustannie wzrasta – dodaje.
Wśród marek, które zrezygnowały z futer znajdują się m.in. Chanel, Gucci, Versace, Prada, Burberry, Armani, Hugo Boss czy Michael Kors. Listę polskich marek, które dołączyły do programu można znaleźć na stronie Sklepów Wolnych Od Futer.
Zdjęcia:
https://www.flickr.com/photos/otwarteklatki/47994713568/in/album-72157708909786316/
https://www.instagram.com/p/B3IJrywp6bj/
https://www.instagram.com/p/B3B_kkhnlIQ/