Sieć hoteli Hilton, będąca jednym z największych graczy na rynku, ogłosiła decyzję o całkowitym zrezygnowaniu z jaj z chowu klatkowego do 2025 roku. Nastąpiło to dzień po inauguracji międzynarodowej kampanii obrońców zwierząt, protestujących przeciwko okrutnym warunkom na fermach będących dostawcami sieci. Pod dedykowaną akcji petycją w ciągu doby podpisało się 10 tys. osób.
Kampania rozpoczęła się w środę 8 maja w wyniku współpracy 63 organizacji działających na rzecz ochrony zwierząt zrzeszonych w koalicji Open Wing Alliance. W trakcie inauguracyjnego happeningu aktywiści z całego świata pikietowali pod hotelem Hilton w Warszawie z planszami i ulotkami, a w centralnym punkcie wydarzenia inscenizowana była symboliczna scena starcia pomiędzy wyraźnie zmęczoną i poranioną kurą a hotelowym boyem, trzymającym jajko na tacy umieszczonej w klatce.
– Tym obrazowym performancem chcieliśmy zwrócić uwagę na warunki, w jakich żyją kury nioski hodowane w systemie klatkowym - zamknięte przez całe życie w ciasnych klatkach, bez dostępu do świeżego powietrza, czy naturalnego światła – mówi Marta Cendrowicz, dyrektorka kampanii korporacyjnych Stowarzyszenia Otwarte Klatki – Bardzo cieszymy się, że sieć Hilton tak szybko zdecydowała się wysłuchać głosu reprezentowanych przez nas konsumentów, dla których los zwierząt nie jest obojętny – dodaje.
Jak wynika z badań IBRiS przeprowadzonych w 2018 roku, Polacy są bardzo krytyczni wobec hodowli klatkowej - aż 82,4% społeczeństwa jest zdania, że nie zapewnia ona kurom odpowiednich warunków, a 58,4% uważa, że producenci żywności, restauracje i sieci handlowe powinny wycofać jajka z chowu klatkowego.
Pod dedykowaną akcji petycją na stronie www.HiltonHorrors.com w ciągu 24 godzin podpisało się 10 tys. osób. Następnego dnia po oficjalnym starcie kampanii sieć Hilton opublikowała deklarację, w której zobowiązała się do całkowitego wycofania do 2025 roku jaj klatkowych we wszystkich formach - zarówno jaj całych, jak i półproduktów, w których się one znajdują. Decyzja jest globalna i dotyczy wszystkich hoteli Hilton.
Sieć dołączyła tym samym do ponad 1500 firm na całym świecie, które zrezygnowały ze wspierania swoimi produktami chowu klatkowego, w tym takich gigantów jak Marriott International, AccorHotels, InterContinental Hotels Group, Carnival Corporation, Norwegian Cruise Lines, General Mills, Unilever, Nestle, Lidl, Aldi, Aramark, Sodexo oraz Compass Group.
W Polsce decyzję taką podjęło ponad 120 firm - ich pełną listę znaleźć można na stronie https://jakonetoznosza.pl/firmy.html.
O Open Wing Alliance
Open Wing Alliance jest międzynarodową koalicją zrzeszającą organizacje działające na rzecz ochrony zwierząt, skupioną na tworzeniu wspólnego frontu na rzecz zakończenia chowu klatkowego kur niosek na świecie. Utworzona w 2016 roku przez The Humane League koalicja stała się globalną siłą napędzaną przez 63 organizacje członkowskie wspólnie zmieniające sposób, w jaki największe firmy traktują zwierzęta i wyznaczające nowe, lepsze standardy dobrostanowe zarówno na rynkach lokalnych jak i ogólnoświatowych. W Polsce koalicję reprezentują m.in. Stowarzyszenie Otwarte Klatki oraz Fundacja Alberta Schweitzera.
Deklaracja sieci Hilton: https://newsroom.hilton.com/corporate/news/commitment-to-sourcing-cagefree-eggs
Zdjęcia i nagrania z protestu inaugurującego kampanię: https://drive.google.com/open?id=16ZgdpDF2eOxeA1kSVCsnFs1JEM_PGUkh
Zdjęcia z hodowli klatkowej: https://www.flickr.com/photos/otwarteklatki/sets/72157665195187656
Zdjęcia szczęśliwych kur: https://www.flickr.com/photos/otwarteklatki/sets/7215767083724872
Zdjęcia szczęśliwych kur: https://www.flickr.com/photos/otwarteklatki/sets/7215767083724872
Otwarte Klatki | Open Cages
Celem Stowarzyszenia Otwarte Klatki jest zapobieganie cierpieniu zwierząt poprzez wprowadzanie systemowych zmian społecznych, dokumentowanie warunków chowu przemysłowego oraz edukację promującą pozytywne postawy wobec zwierząt. | Our goal is to prevent the suffering of animals through the introduction of systemic social change, documenting the conditions of factory farming and education to promote positive attitudes toward animals.