EcoCar S.A., spółka z własną aplikacją taxi, mocno inwestuje w technologię i marketing oraz zapowiada rozbudowę floty o nowe samochody. EcoCar realizuje prawie 100 tysięcy kursów miesięcznie, rośnie w tempie dwucyfrowym i dołącza do wyścigu myTaxi, iTaxi i Ubera z usługą, w której połączy możliwość zamawiania przejazdów na kilometry oraz za z góry umówioną cenę.
- Nasze wydajne telecentrum, intuicyjna aplikacja mobilna z możliwością zamawiania samochodów na przyszłość, z opcją śledzenia i płatności elektronicznych oraz hurtowania danych i program lojalnościowy to już w tej chwili liga światowa. Idziemy w kierunku analizy danych i machine learning, żeby zapewnić klientom usługę na najwyższym poziomie – mówi Włodzimierz Warych, szef działu technologii EcoCar S.A. Jednocześnie mamy to, czego nie mają inne spółki technologiczne z aplikacją do przewozu osób – własną flotę jednolitych samochodów.
Inwestycje dominują w EcoCar
EcoCar dysponuje flotą ponad trzystu nowych samochodów hybrydowych spod znaku Toyoty i Hyundaia. Spółka aktualnie mocno inwestuje w technologię i marketing. Zarządzający podkreślają, że chcą liczyć się w wyścigu na rynku przewozów taxi wartym ponad 4 mld złotych rocznie. - Przewieźliśmy już ponad 3 miliony 200 tysięcy klientów. Z naszych badań wynika, że możemy rozwijać się jeszcze szybciej i podnosić wynagrodzenie dla kierowców, jeżeli zwiększymy skalę działania z wykorzystaniem potencjału aplikacji mobilnej i powiększymy flotę – mówi Robert Radoszewski, prezes zarządu EcoCar S.A. Jeszcze w tym roku i na początku przyszłego roku w Warszawie ma pojawić się 100 nowych aut. Tym razem jednak nie będą to tylko biało-zielone samochody hybrydowe z logo z liściem, znane z naszych ulic. Od listopada na ulice wyjadą dodatkowe auta z logo Mercedesa. Spółka zainwestowała w czarne, dobrze wyposażone Mercedesy Vito, które mają wozić klientów EcoCar za z góry umówioną cenę.
Portfel pełen zleceń
- Chcemy, żeby nasi kierowcy mieli pełny portfel zleceń w godzinach szczytu i poza godzinami szczytu. W aplikacji wprowadzamy możliwość zamawiania kursów taxi samochodami hybrydowymi oraz przejazdów Mercedesami Vito, w których z góry wiesz, ile zapłacisz za przejazd. Zgodnie z przepisami prawa i zgodnie z oczekiwaniami klientów, których preferencje zbadaliśmy – tłumaczy Robert Radoszewski. Klikasz i jedziesz. Zamawiasz samochód i płacisz przez aplikację. Możesz wybrać hybrydowy samochód taxi i zapłacić za przejechane kilometry lub czarnego Mercedesa Vito, w którym z góry wiesz, ile zapłacisz za przejazd. To klient decyduje, czym chce jechać na podstawie osobistych preferencji i czasu dojazdu taxi lub Mercedesa, który na bieżąco wyświetla aplikacja.
Z wewnętrznych badań EcoCar wynika, że użytkownicy smartfonów są już przyzwyczajeni do wysokiej jakości, intuicyjnej technologii w aplikacji. Wszystkie dostępne na rynku aplikacje do przewozu są do siebie podobne. Kierunek wyznaczył Uber i myTaxi. - My dokładamy do tego wysoką jakość usług – mówi Robert Radoszewski. Według Radoszewskiego prawdziwą przewagę konkurencyjną spółka ma jednak zaszytą w wartości marki EcoCar, która jednoznacznie kojarzy się z bezpieczeństwem i ekonomiką podróżowania. Nasi kierowcy są szkoleni, w każdym samochodzie jest dostępny fotelik do przewożenia dziecka i nie ma problemu z transportem zwierząt domowych. Od listopada dodajemy również przestronne Mercedesy Vito, które zapewniają wyjątkowy komfort podróżowania dla kilku osób – dodaje Robert Radoszewski.
Dwie usługi w aplikacji EcoCar
Mercedesy we flocie EcoCar spełniają wszystkie wymogi aktualnych przepisów oraz opisanych w projekcie nowelizacji ustawy o transporcie drogowym. - Od strony legalności usługi jesteśmy spokojni. Spółka prowadzi też kampanię informacyjną wśród swoich kierowców z licencją taxi, ambasadorów marki EcoCar, ponieważ sami kierowcy i nasi klienci muszą zrozumieć i zaakceptować nową usługę – tłumaczy Robert Radoszewski. Kierowcy EcoCar z licencją otrzymają dodatkowe pakiety bonusowe. Nowym kierowcom spółka będzie pomagać w uzyskaniu uprawnień taxi. Ale to sami kierowcy zdecydują w jakim modelu będą chcieli jeździć w EcoCar. Spółka oferuje szereg elastycznych modeli wynagradzania. - Wychodzimy z założenia, że taksówkarz to wolny zawód, ale utrzymujemy dyscyplinę zmiany i wszystkie samochody w gotowości. Na bieżąco prowadzimy kampanię rekrutacyjną – dodaje Robert Radoszewski.
- Cały rynek przewozów pasażerskich zmienia się. Nasi kierowcy uczestniczą w tej zmianie. Za pięć lat rynek transportu samochodowego w miastach będzie wyglądał zupełnie inaczej niż dzisiaj. Sieć wypożyczalni samochodów, aplikacje mobilne, ekonomia współdzielenia i współużywania zmieni rynek taxi i przewozu osób bezpowrotnie. Przejściowe kłopoty Ubera na rynkach międzynarodowych nie zatrzymają tej zmiany – mówi Włodzimierz Warych.
Biznes w aplikacji EcoCar
EcoCar obsługuje bardzo duże portfolio prestiżowych klientów biznesowych, gdzie liczy się jakość i terminowość wykonania przejazdów. W portfolio spółki znajduje się ponad tysiąc marek z segmentu dużego i średniego biznesu. Na ten rynek próbują wchodzić aplikacje iTaxi i myTaxi. EcoCar oferuje klientom biznesowym wygodne rozwiązania, m.in. nieograniczone możliwości generowania raportów, dokumentujących historię kursów, limit kredytowy na przejazdy i jedną fakturę na koniec miesiąca. - Wprowadzamy również priorytety w aplikacji dla klientów, którzy potrzebują usługi premium i co bardzo istotne, możliwość wyboru w aplikacji, czy przejazdy prywatne lub dla gości mogą być realizowane jako przejazdy bezgotówkowe – tłumaczy Włodzimierz Warych, szef działu technologii EcoCar S.A.
Jeszcze w tym roku rozpocznie się w EcoCar S.A. proces przekazania floty samochodów do spółki zależnej. Zarządzający EcoCar chcą skoncentrować się na rozwoju aplikacji, telecentrum oraz na rozbudowie portfela zleceń w innych miastach poza Warszawą, Wrocławiem i Trójmiastem. Stawiają też na marketing nowej generacji, opierający się głównie na komunikacji on-line do użytkowników aplikacji.
Backgroudner: EcoCar Spółka Akcyjna istnieje od 2013 roku. Spółka od 2015 roku należy do renomowanego polskiego funduszu typu private equity WinVentures sp. z o.o. SKA, który jest pośrednio wspierany przez Krajowy Fundusz Kapitałowy.