REKLAMA

Biometan – paliwo transportowe przyszłości?

Ostatnia nowelizacja ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych daje biometanowi możliwość zaistnienia na rynku w charakterze odnawialnego paliwa transportowego. Krajowa Izba Biopaliw oraz Unia Producentów i Pracodawców Przemysłu Biogazowego postanowiły o podjęciu wspólnych działań ukierunkowanych na praktyczne uruchomienie w Polsce produkcji biometanu.

1

Biometan to biogaz oczyszczony i uzdatniony do jakości wysokometanowego gazu ziemnego. Należy on do paliw metanowych i jest odpowiednikiem sprężonego gazu ziemnego. Sprężony biometan może być stosowany jako samoistne paliwo lub jako mieszanina w dowolnych proporcjach z CNG w pojazdach zasilanych gazem ziemnym.

W skali Unii Europejskiej 11% energii wytworzonego biogazu wykorzystywane jest na cele transportowe. Stosowanie biometanu do zasilania pojazdów jest najbardziej rozpowszechnione w Szwecji i Niemczech. W skali światowej na pozycję lidera w ostatnim czasie wysunęły się Stany Zjednoczone z ponad dwukrotnie większym zużyciem biometanu na cele transportowe niż w Szwecji. W Polsce dotychczas wykorzystanie biometanu na cele transportowe rozwinęło się słabo.

2

W naszym kraju brakuje spójnej wizji rozwoju sektora paliw metanowych zarówno gazu ziemnego, jak i biometanu na cele transportowe. Flota pojazdów NGV szacowana jest na 3,6 tys., a baza tankowania obejmuje obecnie tylko 26 stacji CNG. Zauważalne jest zainteresowanie wykorzystaniem CNG w komunikacji miejskiej – w ponad 20 miastach jeżdżą autobusy zasilane CNG. Liderem są Tychy, których flota obejmuje 75 autobusów miejskich. Perspektywicznie autobusy zasilane dziś CNG mogą być w przyszłości zasilane biometanem, pod warunkiem zapewnienia produkcji biogazu na ten cel. W zakresie wykorzystania biometanu w Polsce powstała w 2015 r. prototypowa instalacja uzdatniania biogazu. Jest to jak dotychczas jedyne tego typu przedsięwzięcie w Polsce. Niewystarczająca rentowność inwestycji stanowi ograniczenie dla rozwoju produkcji biometanu. Jednocześnie stosunkowo niskie w ostatnim czasie ceny oleju napędowego ograniczają konkurencyjność biometanu do zasilania pojazdów. Dla potencjalnego inwestora w biogazownię najbardziej uzasadnioną ekonomicznie opcją pozostaje nadal produkcja energii elektrycznej i ciepła oraz korzystanie z dostępnego wsparcia. Produkcja biometanu wymaga inwestycji w instalację uzdatniania. Dla przykładu koszty instalacji dla rocznej produkcji biogazu na poziomie 4 mln Nm3 (odpowiadającej mocy zainstalowanej eklektycznej 1 MW) kształtują się na poziomie 0,8-1,5 mln euro w zależności od rodzaju technologii uzdatniania biometanu. Przy tak wysokich nakładach inwestycyjnych zasadne jest podłączenie kilku biogazowni do jednej instalacji.

Dla rozwoju biometanu na cele transportowe barierą pozostaje w Polsce brak zachęt i wsparcia dla tego kierunku wykorzystania biogazu. Potrzebna jest długofalowa i przewidywalna polityka promująca ten kierunek wykorzystania biogazu.

Michał Pawliczuk

 

 Źródło
 Wielkopolska Izba Rolnicza
 http://www.wir.org.pl/

Informacja dzięki uprzejmości Portalu Rolniczego NowoczesnaFarma.pl

Żródło: http://nowoczesnafarma.pl/Biometan-----paliwo-transportowe-przyszlosci-.html
 

125ml milk

1
Cenimy sobie Państwa wypowiedzi,
dlatego prosimy aby były one wyrażane w dobrym tonie oraz nie łamały polskiego prawa.
Komentarze łamiące te zasady będą niezwłocznie usuwane.
Dodaj komentarz
*
Tytuł komentarza:
*
Komentarz:
*
Podpis:

Jeśli chcesz otrzymywać informacje o najważniejszych wiadomościach ekologicznych oraz przydatnych poradach możesz zapisać się do newslettera (po lewej stronie ekranu).

biometanu transportowe produkcji Polsce paliwo wykorzystania Biometan zasilane biogazu przyszłości? rozwoju metanowych dotychczas ostatnim transportowe. biometanu. poziomie czasie inwestycji obejmuje ziemnego. biogazu. uzdatniania pozostaje najbardziej pojazdów zasilania energii autobusy uzasadnioną biogazownię inwestora ekonomicznie opcją potencjalnego pojazdów. Jednocześnie konkurencyjność jedyne przyszłości biometanem, warunkiem zapewnienia zakresie powstała prototypowa instalacja przedsięwzięcie ograniczają Polsce. Niewystarczająca rentowność stanowi ograniczenie stosunkowo niskie napędowego produkcja korzystanie elektrycznej polityka jednej instalacji. Dla barierą zachęt wsparcia kierunku Potrzebna długofalowa przewidywalna promująca podłączenie kierunek biogazu. Michał Pawliczuk    Źródło  Wielkopolska Rolnicza  http://www.wir.org.pl/ Informacja dzięki uprzejmości Portalu Rolniczego NowoczesnaFarma.pl Żródło: biogazowni zasadne ciepła instalacji miejskich. dostępnego wsparcia. Produkcja wymaga instalację uzdatniania. przykładu koszty rocznej inwestycyjnych (odpowiadającej zainstalowanej eklektycznej kształtują 0,8-1,5 zależności rodzaju technologii wysokich nakładach Perspektywicznie komunikacji autobusów uzdatniony działań ukierunkowanych praktyczne uruchomienie biometanu. Biometan biogaz oczyszczony jakości podjęciu wysokometanowego Należy odpowiednikiem sprężonego Sprężony biometan stosowany samoistne wspólnych postanowiły dowolnych zaistnienia Ostatnia nowelizacja ustawy biokomponentach biopaliwach ciekłych biometanowi możliwość charakterze Biogazowego odnawialnego paliwa transportowego. Krajowa Biopaliw Producentów Pracodawców Przemysłu mieszanina proporcjach których stacji brakuje spójnej sektora zarówno ziemnego, szacowana tankowania obecnie Zauważalne słabo. W zainteresowanie wykorzystaniem miejskiej – miastach jeżdżą Liderem Tychy, naszym rozwinęło pojazdach Niemczech. zasilanych ziemnym. W Europejskiej wytworzonego wykorzystywane Stosowanie rozpowszechnione Szwecji światowej wykorzystanie pozycję lidera wysunęły Zjednoczone dwukrotnie większym zużyciem Szwecji. http://nowoczesnafarma.pl/Biometan-----paliwo-transportowe-przyszlosci-.html  
REKLAMA

Ta strona korzysta z plików COOKIES. więcej »