REKLAMA

Dlaczego drożeje paliwo? NFOŚiGW zabiera głos w sprawie opłaty antyemisyjnej

Polscy kierowcy są zaniepokojeni postępującym wzrostem cen benzyny i oleju napędowego na stacjach paliwowych. W mediach pojawiają się błędne spekulacje, że przyczyną może być nowy „podatek ekologiczny”. Nic bardziej mylnego. Obecne podwyżki przy dystrybutorach to efekt niespokojnej sytuacji na Bliskim Wschodzie, a nie planowanej dopiero tzw. opłaty antyemisyjnej, która w przyszłości ma być wliczana do ceny paliwa – z przeznaczeniem na walkę ze smogiem.

Opłata emisyjna (zwana też „antyemisyjną”) to instrument, który ma zostać wprowadzany od 1 stycznia 2019 r. projektowaną ustawą o zmianie ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych oraz niektórych innych ustaw. Projekt ustawy został rozpatrzony w dniach 11 i 16 maja 2018 r. przez sejmową Komisję do Spraw Energii i Skarbu Państwa. Jego drugie czytanie odbędzie się najprawdopodobniej na kolejnym posiedzeniu Sejmu planowanym na 5-8 czerwca 2018 r.

Wprowadzenie opłaty emisyjnej, którą zakłada projekt noweli o biopaliwach, nie spowoduje wzrostu cen paliw na rynku; zdecydowały się na to państwowe spółki paliwowe, kosztem niewielkiego zmniejszenia swojej rentowności – zapowiedział w Sejmie Minister Energii Krzysztof Tchórzewski.

Do zapłaty opłaty antyemisyjnej będą zobowiązani w szczególności producenci, importerzy i podmioty dokonujące nabycia wewnątrzwspólnotowego paliw silnikowych (benzyn silnikowych i olejów napędowych). Stawka opłaty ma wynosić 80 zł za 1000 litrów paliwa. Wpływy z tego tytułu mają stanowić w 85% – przychód NFOŚiGW (przychód nowego zobowiązania wieloletniego czyli subfunduszu antysmogowego) z przeznaczeniem na przedsięwzięcia mające na celu zmniejszenie lub uniknięcie szkodliwej emisji substancji do powietrza, przede wszystkim ze źródeł ciepła oraz w 15% – przychód Funduszu Niskoemisyjnego Transportu (państwowego funduszu celowego, którego dysponentem będzie Minister Energii, zarządzanego przez NFOŚiGW) z przeznaczeniem na wsparcie rozwoju rynku paliw alternatywnych w transporcie oraz promowanie ekologicznych środków transportu, wykorzystujących do napędu energię elektryczną, gaz ziemny CNG i LNG, biometan oraz wodór.

Przyczyny obecnego wzrostu cen ropy naftowej (czyli także gotowych paliw) są zatem wyłącznie zewnętrzne i nie mają nic wspólnego z polityką ekologiczną Polski. Światowy sektor naftowy, poza wsparciem w postaci utrzymywanego limitu produkcji OPEC/Rosji oraz olbrzymiego popytu, obecnie korzysta także na wzroście ryzyka geopolitycznego na Bliskim Wschodzie, windującego ceny ropy. Analitycy wymieniają zwłaszcza takie czynniki, jak odstąpienie USA od porozumienia nuklearnego z Iranem oraz napięcia, burzliwe protesty i otwarte starcia, dla których tłem jest przeniesienie ambasady Stanów Zjednoczonych z Tel Awiwu do Jerozolimy. Według ekspertów, właśnie niepokoje wokół tych kwestii przekładają się na cenowy trend rosnący na światowym rynku ropy. Co więcej, notowania surowca w USA zwyżkują, gdyż okazało się, że amerykańskie zapasy ropy spadły w ostatnim tygodniu o 1,4 mln baryłek.

Geopolityczna niepewność powoduje, że ceny ropy WTI utrzymują się obecnie powyżej 70 dolarów za baryłkę. Dopóki napięcia nie osłabną i sytuacja na Bliskim Wschodzie nie stanie się jaśniejsza, cena ropy naftowej może oscylować w przedziale 70-72 USD za baryłkę. Tymczasem w minionym okresie cena ta była znacznie niższa, wahała się w granicach 65 USD.

Wzrost cen hurtowych ropy naftowej na rynkach światowych rzutuje, przy zachowaniu tego samego poziomu stóp marż, narzutów i podatków, na ceny detaliczne na polskich stacjach paliwowych. Wiązanie podwyżek z planowaną dopiero opłatą antyemisyjną w Polsce nie ma żadnego uzasadnienia merytorycznego. Takie interpretacje to – niestety – jedynie plotki, spekulacje czy wręcz manipulacje, a nie rzeczowa ocena sytuacji na rynku – podsumowuje Zastępca Prezesa Zarządu NFOŚiGW, Dominik Bąk.

 

Źródło
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej
https://www.nfosigw.gov.pl/

125ml milk

cluEv3mqbK9lVnmnqqjW,benzyna
Cenimy sobie Państwa wypowiedzi,
dlatego prosimy aby były one wyrażane w dobrym tonie oraz nie łamały polskiego prawa.
Komentarze łamiące te zasady będą niezwłocznie usuwane.
Dodaj komentarz
*
Tytuł komentarza:
*
Komentarz:
*
Podpis:

Jeśli chcesz otrzymywać informacje o najważniejszych wiadomościach ekologicznych oraz przydatnych poradach możesz zapisać się do newslettera (po lewej stronie ekranu).

marż, Bąk.   Źródło Wodnej Gospodarki Środowiska Ochrony Fundusz Narodowy Dominik wręcz NFOŚiGW, Zarządu Prezesa Zastępca podsumowuje rzeczowa manipulacje, narzutów stóp zapasy powyżej Wschodzie sytuacja osłabną napięcia Dopóki dolarów napędu jaśniejsza, powoduje, niepewność baryłek. Geopolityczna tygodniu ostatnim spadły stanie oscylować poziomu Wzrost samego zachowaniu rzutuje, światowych rynkach hurtowych USD. – przedziale granicach wahała niższa, znacznie okresie minionym Tymczasem energię Energii, wykorzystujących niektórych dniach rozpatrzony został Projekt ustaw. innych ciekłych Komisję biopaliwach biokomponentach zmianie ustawą projektowaną stycznia sejmową Skarbu zostać czerwca projekt zakłada którą emisyjnej, Wprowadzenie r. – planowanym Państwa. posiedzeniu kolejnym najprawdopodobniej odbędzie czytanie drugie wprowadzany który biopaliwach, napędowego „podatek przyczyną spekulacje, błędne pojawiają mediach benzyny bardziej wzrostem postępującym zaniepokojeni kierowcy Polscy ekologiczny”. mylnego. instrument, wliczana „antyemisyjną”) (zwana emisyjna smogiem. Opłata walkę paliwa przyszłości Obecne która antyemisyjnej, planowanej niespokojnej dystrybutorach podwyżki noweli spowoduje transportu, emisji ciepła źródeł wszystkim przede powietrza, substancji szkodliwej Niskoemisyjnego uniknięcie zmniejszenie mające przedsięwzięcia antysmogowego) subfunduszu Funduszu Transportu zobowiązania wsparcie środków ekologicznych promowanie transporcie alternatywnych rozwoju NFOŚiGW) (państwowego zarządzanego dysponentem którego celowego, funduszu wieloletniego nowego rynku; swojej zapłaty Tchórzewski. Do Krzysztof Sejmie zapowiedział rentowności zmniejszenia zobowiązani niewielkiego kosztem paliwowe, spółki państwowe zdecydowały będą szczególności (przychód Stawka stanowić tytułu Wpływy paliwa. litrów wynosić napędowych). producenci, olejów (benzyn wewnątrzwspólnotowego nabycia dokonujące podmioty importerzy https://www.nfosigw.gov.pl/
REKLAMA

Ta strona korzysta z plików COOKIES. więcej »