38,4 mln zł z puli środków rządowych udostępnionych przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej zostanie przeznaczone przez miasto stołeczne Warszawę na zakup 12 autobusów elektrycznych. Dofinansowanie, na które składa się 13,4 mln zł dotacji oraz pożyczka w wysokości ok. 25 mln zł, będzie przekazane z programu „Zielony Transport Publiczny”.
Umowa regulująca udzielenie wsparcia finansowego została podpisana 20 stycznia br. w siedzibie Narodowego Funduszu przez wiceprezesa zarządu NFOŚiGW Artura Michalskiego przy udziale wiceprezesa zarządu NFOŚiGW Sławomira Mazurka oraz dyrektora Biura Funduszy Europejskich i Polityki Rozwoju Urzędu m. st. Warszawy Macieja Fijałkowskiego.
W uroczystości wzięli udział: wicemarszałek Sejmu RP Małgorzata Gosiewska, wojewoda mazowiecki Konstanty Radziwiłł, oraz parlamentarzyści warszawscy - posłowie na Sejm RP Jarosław Krajewski i Paweł Lisiecki.
Całkowity koszt przedsięwzięcie wynosi 47,2 mln zł. Zakupione pojazdy będą przegubowe, niskopodłogowe (z opcją tzw. „przyklęku” ułatwiającą wsiadanie) i dostosowane do przewozu osób niepełnosprawnych. Przewiozą maksymalnie, jednorazowo do 125 osób (przy 35 miejscach siedzących). Ich wspólny roczny przebieg ma wynieść 720 tys. km/rok. Autobusy obsługiwać będzie 25 osób zespołu technicznego, który zostanie przeszkolony dodatkowo w ramach inwestycji przewidującej zakup pojazdów. Projekt zakończy się w marcu 2025 r.
Wprowadzenie autobusów elektrycznych do ruchu m.in. w miejscach silnego zagęszczenia samochodów będzie miało walor antysmogowy i redukujący hałas miejski. Regularne ich wykorzystywanie w stołecznym transporcie zbiorowym spowoduje także efekt ekologiczny: ograniczenia emisji pyłów o średnicy mniejszej niż 10 mikrometrów (PM10) oraz tlenków azotu. Równolegle uzyskane zostanie pozytywne dla klimatu zmniejszenia emisji dwutlenku węgla do atmosfery.
Zrealizowanie przedsięwzięcia przy wsparciu NFOŚiGW będzie dla Warszawy kolejnym etapem rozbudowy lokalnego zeroemisyjnego i cichego taboru komunikacji publicznej. Stolica Polski pozostanie tym samym w czołówce stolic europejskich, które użytkują autobusy o napędzie elektrycznym. Po dokonaniu zakupu stołeczna flota przyjazna środowisku ma posiadać ponad 170 „elektryków”.
Dofinansowanie przez NFOŚiGW warszawskiego projektu pomoże sprostać wymaganiom ustawowym dotyczącym transportu miejskiego. Podjęcie inwestycji będzie bowiem zgodne z zapisami zawartymi w ustawie o elektromobilności, która nakazuje jednostką samorządu terytorialnego systematyczną i terminową rozbudowę swoich flot autobusów zeroemisyjnych.
Więcej w komunikacie prasowym
Źródło
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej
https://www.nfosigw.gov.pl/